smsbaz smsbazi یکشنبه 25 تیر 1396 11:42 ب.ظ نظرات ()

در این نوشتار با ۱۰ گام ساده ولی ضروری برای راه اندازی كسب و كار میلیاردی یا بهتر است بگویم ۱۰ میلیارد تومانی از زبان شخصی آشنا خواهید شد كه دو كسب و كار میلیاردی را یكی با همسرش و دیگری را دوست اش راه اندازی كرد و در سال اول درآمد آن ها را  به ۱۰ میلیارد تومان رساند.

آموزش ۱۰ گام ساده برای راه اندازی كسب و كار میلیاردی در یك سال

ایجاد و راه اندازی كسب و كار میلیاردی آسان نیست. من به‌عنوان كسی كه تابه‌حال دوبار كارآفرینی كرده‌ام، فراز و نشیب‌های راه اندازی كسب و كارمیلیاردی و فرهنگ آفرینی را تجربه كرده‌ام. سوای فرزندانم، برای هیچ چیز دیگری به خودم نمی‌بالم غیر از دو شركتی كه ساخته‌ام: Likeable Media وLikeable Local.

در دوره ای كه به نظر می رسد كسب و كارهای فناوری بسیار موفق ، مشهورترین كسب و كارها هستند، ولی واقعیت این است كه اكثر كسب و كارها، چه موفق چه ناموفق، كسب و كارهای خدماتی كوچك‌تر هستند. در این‌جا ۱۰ گام  راه اندازی نخستین شركت و راه اندازی كسب و كار میلیاردی ما كه یك آژانس بازاریابی بود و نیز نقشه‌ی ساخت آن ارائه می‌شود. درآمد این شركت پس از یك سال به بیش از ۱۰ میلیارد تومان بالغ كردید. اگر بخواهید شما هم می توانید با برداشتن این ۱۰ گام مثل ما در كم تر از یك سال یك كسب و كار  میلیاردی یا بهتر است بگویم ۱۰ میلیارد تومانی داشته باشد.

مطلب مرتبط: فهرست ۳۴۰ مشاغل خانگی زودبازده در ایران

۱. یك شریك قابل اعتماد پیدا كنید

در اوابل دهه‌ی ۲۰ زندگیم، در رادیو دیزنی در كار فروش بودم. من فروشنده‌ی شماره یك در كشور بودم تا این‌كه خانمی كه بعدا همسرم شد به دفتر من پا گذاشت و ظرف مدت تنها ۴ ماه، من شدم نفر شماره‌ی ۲. مبهوت و مجذوب استعدادش شدم و دو چیز را دریافتم: الف) باید با او ازدواج كنم و ب) باید با او یك كسب و كار راه‌اندازی كنم.

در ۲۰۰۷، وقتی مراسم ازدواج‌مان را برنامه‌ریزی می‌كردیم، دریافتیم كه نمی‌توانیم از پس یك عروسی بزرگ در نیویورك بربیاییم، پس یك طرح بازاریابیریختیم. در جولای ۲۰۰۷، من و همسرم یك مراسم عروسی اسپانسردار را در استادیوم بیسبال با حضور ۲۰۰ نفر از دوستان و خانواده و ۵،۰۰۰ نفر غریبه برگزار كردیم. ما ۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان برای كارهای خیریه جمع كردیم و ۲۰۰ میلیون تومان هم از طریق رسانه‌های اكتسابی (رسانه‌هایی كه مطالب را بدون دریافت پول به اشتراك می‌گذارند و اطلاع‌رسانی می‌كنند. م.) به‌دست آوردیم. هر آدمی كه نتیجه را می‌دید شگفت‌زده می‌شد. وقتی تأمین‌كننده از ما پرسید برنامه‌ی بعدی چیست؟ با خودمان فكر كردیم: “نمی‌توانیم دوباره ازدواج كنیم، پس به‌جای آن یك شركت تأسیس می‌كنیم”.

هرچند همه نمی‌تواند مثل ما با شوهر یا همسرشان كسب و كاری را راه‌اندازی كند، ولی از این گذشته همیشه خوب است كه یك شریك قابل اعتماد داشته‌باشید و تمام تلاش‌تان را به آن اختصاص دهید. برای كسب و كار دوم، با دوست سی ساله‌ام شریك شدم و محصول خودمان را تولید كردیم. شما چطور؟ شما با چه كسی می‌توانید شریك شوید؟

مطلب مرتبط: ۷ راه برای بهبود كسب و كار اینترنتی

۲. یك استراتژی بسازید و روی یك چیز متمركز شوید

اگر از من بپرسید اولین كاری كه در راه اندازی كسب و كار اولم انجام دادم چه بود، به شما می‌گویم، یافتن پاسخ این پرسش كه ‘چه كاری باید انجام شود؟’ و اگر از من بپرسید چه اندازه اعتبار فراهم كردیم، به شما می‌گویم، ‘بودجه‌تان چقدر است؟’ این‌ها برای درآمدزایی مفید بودند ولی پایدار نبودند. نهایتا، كسب و كارهای زیادی به‌خاطر این‌كه استراتژی معقول و كانون تمركز مشخصی نداشتند با شكست مواجه شدند.

من از مدل استراتژیك یك صفحه‌ای ورنه هارنیش برای هر دو كسب و كارم استفاده كردم. تیم‌های مدیریتی ما به‌صورت فصلی برای طرح‌ریزی استراتژی‌ها گرد هم می‌آیند، و باور كنید یا نه، به لطف ابزار ورنه، تمام طرح كسب و كار و استراتژی را تنها بر روی یك صفحه‌ی كاغذ خلاصه كردیم.

۳. به هر چیزی كه از كانون تمركز كسب و كارتان خارج است بگویید «نه»

خلق و طراحی استراتژی و تعیین كانون تمركز ساده‌تر از تعهد به آن است. ولی اگر قرار است موفق باشید، نه تنها ‘بله’ گفتن به چیزهای درست مهم است، بلكه ‘نه’ گفتن به چیزهای غلط نیز مهم است.

نقطه‌ی عطف اصلی موفقیت ما در نخستین كسب و كارمان زمانی بود كه چارلی را اخراج كردیم. چارلی یك رستوران‌دار یونانی در جزیره‌ی كویینز بود. یك آدم فوق‌العاده خوب بود كه رستوران و رویدادهای خاصش را به كمك ما رونق داد. ولی او تنها ۵ میلیون تومان به صورت ماهانه می‌توانست به ما پرداخت كند. من می‌دانستم این مبلغ با اهداف كسب و كارمان جور درنمی‌آید. پس خودمان بادست خودمان عذر صاحب كار اول مان را خواستیم و پس از آن  بر جذب مشتریان بزرگ‌تر متمركز شدیم، یعنی به سراغ كسانی رفتیم كه بهتر می توانستند به رشد ما كمك كنند. نه گفتن واقعا سخت است – ولی ضروری است، البته اگر واقعا به‌فكر رشد و گسترش كسب و كار كوچك‌تان هستید.

مطلب مرتبط: اگر قصد راه اندازی مشاغل‌خانگی را دارید بخوانید

۴. از حمایت همتایان‌تان بهره‌مند شوید

در رأس بودن بی تردید تنهایی و انزوا به همراه دارد. حقیقتا این گونه است. حتی اگر یك شریك خوب هم داشته‌باشید بازهم مدیریت یك كسب و كار یكی از تنهاترین مشاغل دنیا است.  هیچ‌كس واقعا درك نمی‌كند در این راه چه به‌سرتان می‌آید و چه دردهایی متحمل می‌شوید. بخش عظیمی از تبدیل شدن درآمدمان از ۱۰ میلیارد به ۵۰ میلیارد ظرف مدت ۳ سال به این خاطر بود كه در ۲۰۱۰ به سازمان كارآفرینان (EO) پیوستم. سازمان كارآفرینان بزرگترین شبكه‌ی همتا-به-همتا در میان مدیر عامل‌ها است، و مهمترین عنصر آن جلسات ماهیانه با همكاران كارآفرین است كه به آن اتاق گفتگو می‌گویند. اتاق گفتگوی شش نفره‌ی ما یكی از مهمترین منابع در كسب و كار و زندگی من، دوستان نزدیك من، و یك سیستم حمایتی عالی است.

۵. گروهی از مشاوران تشكیل دهید

امكان ندارد همه‌چیز را بدانید، حتی اگر یك شریك عالی داشته‌باشید و همتایان بی‌نظیری در اطراف‌تان باشند، باز هم با كمك گرفتن از دیگران می‌توانید كسب و كارتان را رشد دهید. این‌كه دوستان و مربیانی دارید كه به شما كمك می‌كنند بسیار عالی است، ولی پیشنهاد می‌كنم استادان و مربیان‌تان را از طریق تشكیل گروه مشاوران رمزنگاری كنید.

در ۲۰۱۲، از دوستان و مربیان قدیمی، كاركشته و با استعداد با تجارب گسترده در زمینه‌های مختلف: امور مالی و تامین مالی، حقوق، بازاریابی، مدیریت برند و فروش، دعوت كردیم. هیئت مشاوران محبوب‌مان را تشكیل دادیم و به سرعت گروهی ۱۱ نفره از كسانی تشكیل شد كه هر زمان به مشكلی برمی‌خوردیم می‌توانستیم روی كمك و مشورت آن‌ها حساب كنیم و به‌صورت رسمی چهار مرتبه در سال برای كمك به رشد كسب و كار گرد هم جمع می‌شدیم.

همه‌ی ما دوستان و مربیانی داریم كه تجربه‌شان از ما بیشتر است- با تشكیل گروه مشاوران از تجربیات بیشتری می‌توانید استفاده كنید.

مطلب مرتبط:۱۰۱ ایده كسب و كار كوچك كه آینده‌تان را می‌سازد

۶. با دقت و وسواس استخدام كنید ولی به سرعت اخراج كنید

زمانی كارمند سابقم درباره‌ی یكی از مدیران فروش به من گفت “دیوید، برای من مهم نیست كه اگر پول زیادی هدر می‌دهد. این مرد در دستشویی با اعضای تیمش كوكائین مصرف می‌كند”.

وقتی به بزرگترین اشتباهاتم به‌عنوان یك كارآفرین فكر كردم، همه حول محور استخدام آدم‌های اشتباه می‌چرخیدند، ‌یا حتی از آن هم بدتر، نگه‌داشتن آدم‌های اشتباه برای مدتی طولانی‌تر از آن‌چه لایقش بودند. كارمندی كه در بالا از او یاد شد، بلافاصله پس از این مكالمه به او اجازه‌ی رفتن دادم- ولی شاید باید دو ماه زودتر این كار را می‌كردم.

اتفاقی كه غالبا می‌افتد این است كه، استخدام افراد با سرعت و عجله صورت می‌گیرد و به استخدام فردی اشتباه برای منسبی اشتباه منجر می‌شود. آن‌گاه، حتی با وجود این‌كه درك ما می‌گوید فردی اشتباه را استخدام كرده‌ایم، نمی‌خواهیم این واقعیت را بپذیریم، پس تلاش می‌كنیم این تصمیم‌مان را توجیه كنیم، و آن فرد را به‌سوی موفقیت سوق دهیم، و/یا او را بر مسند جدیدی بنشانیم.

این كار معمولا مخرب‌تر از استخدام آدم‌های اشتباه است! راه حل چیست؟ با دقت استخدام كنید و به سرعت اخراج كنید.

مطلب مرتبط:۲۵ ایده كسب‌ و كا پاره وقت

۷. فرهنگ و ارزش‌های فوق‌العاده‌ای بسازید

شما و كارمندان‌تان بیشترین زمان بیداری‌تان را در محل كارتان سپری می‌كنید نه در خانه یا با خانواده‌تان. از این‌رو ارزش‌های اصلی كه دارید و فرهنگی كه در محل كار می‌پرورانید قطعا برای موفقیت و خوشحالی‌تان ضروری است.

در این دو شركت برای ایجاد ارزش‌های اصلی كه طنین‌شان در این شركت بپیچد زحمت زیادی كشیدیم. ازجمله، برای Likeable Media: شفافیت، مسئولیت‌پذیری، و علاقه‌مندی؛ برای Likeable Local علاقه به كسب و كارهای كوچك، علاقه به موفقیت مشتری، تحرك و پیشرفت مداوم. همچنین برای فرهنگ سازی نیز بدون خستگی تلاش كردیم: استراحت‌گاهی در خارج از اداره، وقایع اجتماعی، مزایای منحصر به‌فرد مانند خدمات ماساژ در محل كار. نتایج: Likeable Media برای سه سال متوالی به‌عنوان بهترین محل كار در نیویورك در بررسی وب‌سایت Crain معرفی شد- و همچنان بهترین و برترین افراد نیویورك را به خود جذب می‌كند.

۸. برند خودتان را بسازید

دنیای اینترنت همراه و شبكه‌های اجتماعی كار را برای كسب و كارهای كوچك راحت‌تر از قبل كرده است تا بتوانند ‘عمل كنند و جهانی بنگرند’. یكی از نخستین تصمیمات هفت سال پیش ما این بود كه یك بلاگ خبررسانی روزانه راه‌اندازی كنیم. چندین سال بعد، یكی از پرخواننده‌ترین بلاگ‌ها در بازاریابیشبكه‌های اجتماعی را در اختیار داشتیم- و آن بلاگ نه‌تنها برند ما را ساخت- بلكه مشتریان زیادی هم جذب كرد.

امروزه، خواه از طریق بلاگ‌تان باشد، یا فیسبوك، توییتر و لینكدین، از طریق ویدیوی آنلاین یا تصاویر، یا مقالات یا اوراق سفید، این توانایی را دارید كه به صورت مداوم برندتان را بسازید- كسب و كارتان را برای مشتریان‌تان موثق‌تر، و قابل اعتمادتر و دسترسی به آن را آسان‌تر كنید. وقتی نوبت به ساخت برند خودتان می‌رسد، شبكه‌های اجتماعی هماهنگ كننده‌ی خوبی هستند و فرصت فوق‌العاده‌ای دراختیار دارید تا برند كسب و كار كوچك‌تان را بزرگ كنید.

۹. درخواست توصیه نامه كنید

اواخر ۲۰۱۱ بود كه به بن‌بست خوردیم. مشتری جدیدی نداشتیم، و برای نخستین بار در كسب و كار، من و همسرم به این فكر می‌كردیم آیا می‌توانیم به رشد كسب وكارمان ادامه دهیم یا نه. سپس، یكی از مشاوران ما گفت، ‘آیا از مشتریان‌تان تقاضای توصیه‌نامه كرده‌اید؟’

به‌نظر بدیهی می‌آمد، درست مانند ایده‌های خوب زیادی كه واقعیت داشتند. پس همین كار را كردیم و درخواست توصیه‌نامه كردیم، و چیز بعدی كه دیدیم سیل مشتریان بود كه به رونق كسب و كار و بازگشایی واحدهای تعطیل‌شده منجر شد. دریافت توصیه نامه از مشتریان كنونی‌تان بهترین شكل بازاریابیبوده‌است و خواهد بود، چرا كه اگر كارتان را خوب انجام دهید، آن‌ها هم به شما كمك می‌كنند. پس اگر درخواست توصیه نامه نكنید هیچ شانسی برای بقا ندارید.

مطلب مرتبط: ۱۸ ایده‌ی كسب و كار اینترنتی كه پول‌ساز هستند

۱۰. همه‌چیز به آدم‌ها بستگی دارد

Likeable Media و Likeable Local بدون كارمندان، شركا و مشاوران‌مان به هیچ‌جا نمی‌رسید. پنج مورد از نه مورد بالا به افراد مرتبط است. حقیقت این است كه، فعالیت شما به‌عنوان یك كارآفرین و رهبر سه جنبه دارد: افق و استراتژی را تعیین كنید، اطمینان حاصل كنید پول كافی در حساب‌تان برای پرداخت چك‌ها هست، و آدم‌های درستی را در مسندهای درست بنشانید. افرادی كه استخدام یا اخراج می‌كنید، آدم‌هایی كه با آن‌ها شراكت می‌كنید یا نمی‌كنید، كسانی كه از آن‌ها مشاوره می‌گیرید یا تصمیم می‌گیرید از آن‌ها مشاوره نگیرید- این آدم‌ها هستند كه باعث موفقیت یا شكست شما می‌شوند. این آدم‌ها به شما كمك می‌كنند تا از ۰ به ۵۰۰ میلیون، یا از ۰ به ۱۰ میلیارد، یا از ۰ به ۵۰۰ میلیارد برسید.

كسب و كار شما یعنی آدم‌هایی كه در كنارتان دارید. آدم‌هایی كه در اطراف‌تان هستند ضامن موفقیت آینده‌ی شما هستند. همین حالا دست به كار شوید و آدم‌های درستی دور هم جمع كنید و كسب وكار كوچك رؤیایی‌تان را بسازید.

حالا نوبت شماست: رازهای موفقیت شما در كسب و كارتان چیست؟ از چه گام‌هایی پیروی كردید؟ چه چیزی در این فهرست گامهای راه اندازی كسب و كارمیلیاردی از قلم افتاده‌است؟ لطفا نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

 

منبع : بازده

در این نوشتار با ۱۰ گام ساده ولی ضروری برای راه اندازی كسب و كار میلیاردی یا بهتر است بگویم ۱۰ میلیارد تومانی از زبان شخصی آشنا خواهید شد كه دو كسب و كار میلیاردی را یكی با همسرش و دیگری را دوست اش راه اندازی كرد و در سال اول درآمد آن ها را  به ۱۰ میلیارد تومان رساند.

آموزش ۱۰ گام ساده برای راه اندازی كسب و كار میلیاردی در یك سال

ایجاد و راه اندازی كسب و كار میلیاردی آسان نیست. من به‌عنوان كسی كه تابه‌حال دوبار كارآفرینی كرده‌ام، فراز و نشیب‌های راه اندازی كسب و كارمیلیاردی و فرهنگ آفرینی را تجربه كرده‌ام. سوای فرزندانم، برای هیچ چیز دیگری به خودم نمی‌بالم غیر از دو شركتی كه ساخته‌ام: Likeable Media وLikeable Local.

در دوره ای كه به نظر می رسد كسب و كارهای فناوری بسیار موفق ، مشهورترین كسب و كارها هستند، ولی واقعیت این است كه اكثر كسب و كارها، چه موفق چه ناموفق، كسب و كارهای خدماتی كوچك‌تر هستند. در این‌جا ۱۰ گام  راه اندازی نخستین شركت و راه اندازی كسب و كار میلیاردی ما كه یك آژانس بازاریابی بود و نیز نقشه‌ی ساخت آن ارائه می‌شود. درآمد این شركت پس از یك سال به بیش از ۱۰ میلیارد تومان بالغ كردید. اگر بخواهید شما هم می توانید با برداشتن این ۱۰ گام مثل ما در كم تر از یك سال یك كسب و كار  میلیاردی یا بهتر است بگویم ۱۰ میلیارد تومانی داشته باشد.

مطلب مرتبط: فهرست ۳۴۰ مشاغل خانگی زودبازده در ایران

۱. یك شریك قابل اعتماد پیدا كنید

در اوابل دهه‌ی ۲۰ زندگیم، در رادیو دیزنی در كار فروش بودم. من فروشنده‌ی شماره یك در كشور بودم تا این‌كه خانمی كه بعدا همسرم شد به دفتر من پا گذاشت و ظرف مدت تنها ۴ ماه، من شدم نفر شماره‌ی ۲. مبهوت و مجذوب استعدادش شدم و دو چیز را دریافتم: الف) باید با او ازدواج كنم و ب) باید با او یك كسب و كار راه‌اندازی كنم.

در ۲۰۰۷، وقتی مراسم ازدواج‌مان را برنامه‌ریزی می‌كردیم، دریافتیم كه نمی‌توانیم از پس یك عروسی بزرگ در نیویورك بربیاییم، پس یك طرح بازاریابیریختیم. در جولای ۲۰۰۷، من و همسرم یك مراسم عروسی اسپانسردار را در استادیوم بیسبال با حضور ۲۰۰ نفر از دوستان و خانواده و ۵،۰۰۰ نفر غریبه برگزار كردیم. ما ۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان برای كارهای خیریه جمع كردیم و ۲۰۰ میلیون تومان هم از طریق رسانه‌های اكتسابی (رسانه‌هایی كه مطالب را بدون دریافت پول به اشتراك می‌گذارند و اطلاع‌رسانی می‌كنند. م.) به‌دست آوردیم. هر آدمی كه نتیجه را می‌دید شگفت‌زده می‌شد. وقتی تأمین‌كننده از ما پرسید برنامه‌ی بعدی چیست؟ با خودمان فكر كردیم: “نمی‌توانیم دوباره ازدواج كنیم، پس به‌جای آن یك شركت تأسیس می‌كنیم”.

هرچند همه نمی‌تواند مثل ما با شوهر یا همسرشان كسب و كاری را راه‌اندازی كند، ولی از این گذشته همیشه خوب است كه یك شریك قابل اعتماد داشته‌باشید و تمام تلاش‌تان را به آن اختصاص دهید. برای كسب و كار دوم، با دوست سی ساله‌ام شریك شدم و محصول خودمان را تولید كردیم. شما چطور؟ شما با چه كسی می‌توانید شریك شوید؟

مطلب مرتبط: ۷ راه برای بهبود كسب و كار اینترنتی

۲. یك استراتژی بسازید و روی یك چیز متمركز شوید

اگر از من بپرسید اولین كاری كه در راه اندازی كسب و كار اولم انجام دادم چه بود، به شما می‌گویم، یافتن پاسخ این پرسش كه ‘چه كاری باید انجام شود؟’ و اگر از من بپرسید چه اندازه اعتبار فراهم كردیم، به شما می‌گویم، ‘بودجه‌تان چقدر است؟’ این‌ها برای درآمدزایی مفید بودند ولی پایدار نبودند. نهایتا، كسب و كارهای زیادی به‌خاطر این‌كه استراتژی معقول و كانون تمركز مشخصی نداشتند با شكست مواجه شدند.

من از مدل استراتژیك یك صفحه‌ای ورنه هارنیش برای هر دو كسب و كارم استفاده كردم. تیم‌های مدیریتی ما به‌صورت فصلی برای طرح‌ریزی استراتژی‌ها گرد هم می‌آیند، و باور كنید یا نه، به لطف ابزار ورنه، تمام طرح كسب و كار و استراتژی را تنها بر روی یك صفحه‌ی كاغذ خلاصه كردیم.

۳. به هر چیزی كه از كانون تمركز كسب و كارتان خارج است بگویید «نه»

خلق و طراحی استراتژی و تعیین كانون تمركز ساده‌تر از تعهد به آن است. ولی اگر قرار است موفق باشید، نه تنها ‘بله’ گفتن به چیزهای درست مهم است، بلكه ‘نه’ گفتن به چیزهای غلط نیز مهم است.

نقطه‌ی عطف اصلی موفقیت ما در نخستین كسب و كارمان زمانی بود كه چارلی را اخراج كردیم. چارلی یك رستوران‌دار یونانی در جزیره‌ی كویینز بود. یك آدم فوق‌العاده خوب بود كه رستوران و رویدادهای خاصش را به كمك ما رونق داد. ولی او تنها ۵ میلیون تومان به صورت ماهانه می‌توانست به ما پرداخت كند. من می‌دانستم این مبلغ با اهداف كسب و كارمان جور درنمی‌آید. پس خودمان بادست خودمان عذر صاحب كار اول مان را خواستیم و پس از آن  بر جذب مشتریان بزرگ‌تر متمركز شدیم، یعنی به سراغ كسانی رفتیم كه بهتر می توانستند به رشد ما كمك كنند. نه گفتن واقعا سخت است – ولی ضروری است، البته اگر واقعا به‌فكر رشد و گسترش كسب و كار كوچك‌تان هستید.

مطلب مرتبط: اگر قصد راه اندازی مشاغل‌خانگی را دارید بخوانید

۴. از حمایت همتایان‌تان بهره‌مند شوید

در رأس بودن بی تردید تنهایی و انزوا به همراه دارد. حقیقتا این گونه است. حتی اگر یك شریك خوب هم داشته‌باشید بازهم مدیریت یك كسب و كار یكی از تنهاترین مشاغل دنیا است.  هیچ‌كس واقعا درك نمی‌كند در این راه چه به‌سرتان می‌آید و چه دردهایی متحمل می‌شوید. بخش عظیمی از تبدیل شدن درآمدمان از ۱۰ میلیارد به ۵۰ میلیارد ظرف مدت ۳ سال به این خاطر بود كه در ۲۰۱۰ به سازمان كارآفرینان (EO) پیوستم. سازمان كارآفرینان بزرگترین شبكه‌ی همتا-به-همتا در میان مدیر عامل‌ها است، و مهمترین عنصر آن جلسات ماهیانه با همكاران كارآفرین است كه به آن اتاق گفتگو می‌گویند. اتاق گفتگوی شش نفره‌ی ما یكی از مهمترین منابع در كسب و كار و زندگی من، دوستان نزدیك من، و یك سیستم حمایتی عالی است.

۵. گروهی از مشاوران تشكیل دهید

امكان ندارد همه‌چیز را بدانید، حتی اگر یك شریك عالی داشته‌باشید و همتایان بی‌نظیری در اطراف‌تان باشند، باز هم با كمك گرفتن از دیگران می‌توانید كسب و كارتان را رشد دهید. این‌كه دوستان و مربیانی دارید كه به شما كمك می‌كنند بسیار عالی است، ولی پیشنهاد می‌كنم استادان و مربیان‌تان را از طریق تشكیل گروه مشاوران رمزنگاری كنید.

در ۲۰۱۲، از دوستان و مربیان قدیمی، كاركشته و با استعداد با تجارب گسترده در زمینه‌های مختلف: امور مالی و تامین مالی، حقوق، بازاریابی، مدیریت برند و فروش، دعوت كردیم. هیئت مشاوران محبوب‌مان را تشكیل دادیم و به سرعت گروهی ۱۱ نفره از كسانی تشكیل شد كه هر زمان به مشكلی برمی‌خوردیم می‌توانستیم روی كمك و مشورت آن‌ها حساب كنیم و به‌صورت رسمی چهار مرتبه در سال برای كمك به رشد كسب و كار گرد هم جمع می‌شدیم.

همه‌ی ما دوستان و مربیانی داریم كه تجربه‌شان از ما بیشتر است- با تشكیل گروه مشاوران از تجربیات بیشتری می‌توانید استفاده كنید.

مطلب مرتبط:۱۰۱ ایده كسب و كار كوچك كه آینده‌تان را می‌سازد

۶. با دقت و وسواس استخدام كنید ولی به سرعت اخراج كنید

زمانی كارمند سابقم درباره‌ی یكی از مدیران فروش به من گفت “دیوید، برای من مهم نیست كه اگر پول زیادی هدر می‌دهد. این مرد در دستشویی با اعضای تیمش كوكائین مصرف می‌كند”.

وقتی به بزرگترین اشتباهاتم به‌عنوان یك كارآفرین فكر كردم، همه حول محور استخدام آدم‌های اشتباه می‌چرخیدند، ‌یا حتی از آن هم بدتر، نگه‌داشتن آدم‌های اشتباه برای مدتی طولانی‌تر از آن‌چه لایقش بودند. كارمندی كه در بالا از او یاد شد، بلافاصله پس از این مكالمه به او اجازه‌ی رفتن دادم- ولی شاید باید دو ماه زودتر این كار را می‌كردم.

اتفاقی كه غالبا می‌افتد این است كه، استخدام افراد با سرعت و عجله صورت می‌گیرد و به استخدام فردی اشتباه برای منسبی اشتباه منجر می‌شود. آن‌گاه، حتی با وجود این‌كه درك ما می‌گوید فردی اشتباه را استخدام كرده‌ایم، نمی‌خواهیم این واقعیت را بپذیریم، پس تلاش می‌كنیم این تصمیم‌مان را توجیه كنیم، و آن فرد را به‌سوی موفقیت سوق دهیم، و/یا او را بر مسند جدیدی بنشانیم.

این كار معمولا مخرب‌تر از استخدام آدم‌های اشتباه است! راه حل چیست؟ با دقت استخدام كنید و به سرعت اخراج كنید.

مطلب مرتبط:۲۵ ایده كسب‌ و كا پاره وقت

۷. فرهنگ و ارزش‌های فوق‌العاده‌ای بسازید

شما و كارمندان‌تان بیشترین زمان بیداری‌تان را در محل كارتان سپری می‌كنید نه در خانه یا با خانواده‌تان. از این‌رو ارزش‌های اصلی كه دارید و فرهنگی كه در محل كار می‌پرورانید قطعا برای موفقیت و خوشحالی‌تان ضروری است.

در این دو شركت برای ایجاد ارزش‌های اصلی كه طنین‌شان در این شركت بپیچد زحمت زیادی كشیدیم. ازجمله، برای Likeable Media: شفافیت، مسئولیت‌پذیری، و علاقه‌مندی؛ برای Likeable Local علاقه به كسب و كارهای كوچك، علاقه به موفقیت مشتری، تحرك و پیشرفت مداوم. همچنین برای فرهنگ سازی نیز بدون خستگی تلاش كردیم: استراحت‌گاهی در خارج از اداره، وقایع اجتماعی، مزایای منحصر به‌فرد مانند خدمات ماساژ در محل كار. نتایج: Likeable Media برای سه سال متوالی به‌عنوان بهترین محل كار در نیویورك در بررسی وب‌سایت Crain معرفی شد- و همچنان بهترین و برترین افراد نیویورك را به خود جذب می‌كند.

۸. برند خودتان را بسازید

دنیای اینترنت همراه و شبكه‌های اجتماعی كار را برای كسب و كارهای كوچك راحت‌تر از قبل كرده است تا بتوانند ‘عمل كنند و جهانی بنگرند’. یكی از نخستین تصمیمات هفت سال پیش ما این بود كه یك بلاگ خبررسانی روزانه راه‌اندازی كنیم. چندین سال بعد، یكی از پرخواننده‌ترین بلاگ‌ها در بازاریابیشبكه‌های اجتماعی را در اختیار داشتیم- و آن بلاگ نه‌تنها برند ما را ساخت- بلكه مشتریان زیادی هم جذب كرد.

امروزه، خواه از طریق بلاگ‌تان باشد، یا فیسبوك، توییتر و لینكدین، از طریق ویدیوی آنلاین یا تصاویر، یا مقالات یا اوراق سفید، این توانایی را دارید كه به صورت مداوم برندتان را بسازید- كسب و كارتان را برای مشتریان‌تان موثق‌تر، و قابل اعتمادتر و دسترسی به آن را آسان‌تر كنید. وقتی نوبت به ساخت برند خودتان می‌رسد، شبكه‌های اجتماعی هماهنگ كننده‌ی خوبی هستند و فرصت فوق‌العاده‌ای دراختیار دارید تا برند كسب و كار كوچك‌تان را بزرگ كنید.

۹. درخواست توصیه نامه كنید

اواخر ۲۰۱۱ بود كه به بن‌بست خوردیم. مشتری جدیدی نداشتیم، و برای نخستین بار در كسب و كار، من و همسرم به این فكر می‌كردیم آیا می‌توانیم به رشد كسب وكارمان ادامه دهیم یا نه. سپس، یكی از مشاوران ما گفت، ‘آیا از مشتریان‌تان تقاضای توصیه‌نامه كرده‌اید؟’

به‌نظر بدیهی می‌آمد، درست مانند ایده‌های خوب زیادی كه واقعیت داشتند. پس همین كار را كردیم و درخواست توصیه‌نامه كردیم، و چیز بعدی كه دیدیم سیل مشتریان بود كه به رونق كسب و كار و بازگشایی واحدهای تعطیل‌شده منجر شد. دریافت توصیه نامه از مشتریان كنونی‌تان بهترین شكل بازاریابیبوده‌است و خواهد بود، چرا كه اگر كارتان را خوب انجام دهید، آن‌ها هم به شما كمك می‌كنند. پس اگر درخواست توصیه نامه نكنید هیچ شانسی برای بقا ندارید.

مطلب مرتبط: ۱۸ ایده‌ی كسب و كار اینترنتی كه پول‌ساز هستند

۱۰. همه‌چیز به آدم‌ها بستگی دارد

Likeable Media و Likeable Local بدون كارمندان، شركا و مشاوران‌مان به هیچ‌جا نمی‌رسید. پنج مورد از نه مورد بالا به افراد مرتبط است. حقیقت این است كه، فعالیت شما به‌عنوان یك كارآفرین و رهبر سه جنبه دارد: افق و استراتژی را تعیین كنید، اطمینان حاصل كنید پول كافی در حساب‌تان برای پرداخت چك‌ها هست، و آدم‌های درستی را در مسندهای درست بنشانید. افرادی كه استخدام یا اخراج می‌كنید، آدم‌هایی كه با آن‌ها شراكت می‌كنید یا نمی‌كنید، كسانی كه از آن‌ها مشاوره می‌گیرید یا تصمیم می‌گیرید از آن‌ها مشاوره نگیرید- این آدم‌ها هستند كه باعث موفقیت یا شكست شما می‌شوند. این آدم‌ها به شما كمك می‌كنند تا از ۰ به ۵۰۰ میلیون، یا از ۰ به ۱۰ میلیارد، یا از ۰ به ۵۰۰ میلیارد برسید.

كسب و كار شما یعنی آدم‌هایی كه در كنارتان دارید. آدم‌هایی كه در اطراف‌تان هستند ضامن موفقیت آینده‌ی شما هستند. همین حالا دست به كار شوید و آدم‌های درستی دور هم جمع كنید و كسب وكار كوچك رؤیایی‌تان را بسازید.

حالا نوبت شماست: رازهای موفقیت شما در كسب و كارتان چیست؟ از چه گام‌هایی پیروی كردید؟ چه چیزی در این فهرست گامهای راه اندازی كسب و كارمیلیاردی از قلم افتاده‌است؟ لطفا نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

 

منبع : بازده