smsbaz smsbazi شنبه 17 تیر 1396 05:43 ب.ظ نظرات ()

كارآفرینان معمولا اولین بازاریاب‌های یك برند هستند. به‌طور متوسط در حدود ۲۸ درصد از كل بودجه بازاریابی یك سازمان خرج بازاریابی محتوا می‌شود و آن را تبدیل به یكی از چشمگیرترین استراتژی‌های بازاریابی می‌كند. درواقع مطالعات نشان داده‌اند كه بازاریابی محتوا بیشترین بازگشت سرمایه را نیز دارا است.

بااین‌حال بدیهی است كه تمام بازاریاب‌های محتوا از موفقیت یكسانی برخوردار نیستند. ممكن است بتوانید ۲۸ درصد از بودجه بازاریابی شركتی را در اختیار داشته باشید، اما چگونه می‌خواهید از آن به شكلی موثر استفاده كنید؟

من آن‌قدر خوش‌شانس بوده‌ام كه وارد دنیای بازاریابی محتوا شوم، شركتی در این زمینه راه‌اندازی كنم و با برخی از حرفه‌ای‌ترین افراد این صنعت ارتباط داشته باشم. متوجه شده‌ام كه بازاریاب‌های موفق محتوا این هفت كار را به روش متفاوتی نسبت به دیگران انجام می‌دهند:

 

۱.پژوهش در مورد مخاطب

همه‌چیز با شناخت درست مخاطب شروع می‌شود و موفق‌ترین بازاریاب‌های محتوا آن‌هایی هستند كه این مرحله از كارشان را جدی می‌گیرند. اغلب بازاریاب‌های محتوا كارشان را با بررسی اولیه مشتریان یا پژوهشی در مورد مخاطبان احتمالی‌شان شروع می‌كنند، اما بازاریاب‌های موفق محتوا می‌خواهند همه‌چیز را در مورد جمعیت هدف خود بدانند.

آن‌ها می‌خواهند از نیازها و خواسته‌های مخاطبان خود سر در آورند و بدانند آن‌ها چگونه وقت می‌گذرانند و چه محتوایی می‌خواهند. از این مهم‌تر، بازاریاب‌های موفق محتوا پژوهش‌های خود را بر پایه‌ فرضیات اولیه‌شان بنا نمی‌كنند؛ در عوض آن فرضیه‌ها را به چالش می‌كشند تا بر تعصبات خود چیره شده و به حقیقت نزدیك شوند.

 

۲. سرمایه‌گذاری

آن ۲۸ درصدی را كه قبلا گفتیم به خاطر دارید؟ بازاریاب‌های موفق محتوا این پول را به روش متفاوتی خرج می‌كنند.

آن‌ها سعی می‌كنند محتوای باكیفیت‌تری تولید كنند و به كمیت كار نداشته باشند. به‌عنوان‌مثال اگر آن‌ها ۲۸۰۰ دلار بودجه داشته باشند، چهار محتوای ۷۰۰ دلاری فوق‌العاده تولید می‌كنند درحالی‌كه بازاریاب‌های دیگر ۵۶ محتوای ۵۰ دلاری بی‌كیفیت یا درنهایت معمولی تولید می‌كنند.

 

۳. شبكه‌سازی

برخی از بازاریاب‌های محتوا هم‌ زمان خود را صرف تولید كرده و روی كارهایی كه درنهایت باعث ایجاد و پخش محتوایشان می‌شوند، تمركز می‌كنند. شاید به نظر این روش كارآمدترین روش استفاده از زمان به  نظر برسد، اما بازاریاب‌های موفق محتوا كمی از وقتشان را به شبكه‌سازی حرفه‌ای نیز اختصاص می‌دهند.

این مطلب را از دست ندهید:  چگونه در كمتر از ۳۰ روز یك كتاب بنویسیم؟

رویكردهای مختلفی در بازاریابی محتوا وجود دارد كه هیچ‌كدام از آن‌ها صحیح یا غلط نیستند. اگر می‌خواهید بیشترین تاثیر ممكن را روی مخاطبان خود بگذارید،‌ از دیگران درس بگیرید، ‌با نویسندگان مهمان كاركنید، با دیگر ناشران و بازاریاب‌های محتوا ارتباط برقرار كرده و شبكه‌سازی كنید و ایده‌های مختلفی را اعمال كنید.

 

۴. افزایش ارزش ارائه‌شده به مخاطبان

آیا ترجیح می‌دهید ۱۰۰ دلار به ازای یك وعده غذا بپردازید یا این پول را درازای خدماتی كه به مدت یك هفته هر سه وعده غذایی روزانه‌تان را درب منزل به شما تحویل می‌دهد بپردازید؟

پاسخ سوال مشخص است زیرا تفاوت قیمتی بسیار فاحشی وجود دارد. اما نكته اینجا است كه بازاریاب‌های موفق محتوا می‌دانند كه چطور باید بودجه‌شان را به‌اصطلاح كش بدهند و بیشترین ارزش ممكن را از هر محتوای تولیدی دریافت كنند.

اولویت نخست آن‌ها این است كه محتوایی باارزش همیشگی تولید كنند و سپس سعی می‌كنند هرازگاهی به آن محتوا سری بزنند و بعضا تغییرش دهند تا از بودجه‌ای كه صرف آن شده نهایت استفاده را ببرند.

 

۵. تنوع‌گرایی

بازاریاب‌های موفق محتوا خود را درگیر یك حیطه تخصصی نمی‌‌كنند؛ حتی اگر با آن حیطه به موفقیت بسیاری رسیده باشند. سعی آن‌ها بر این است كه محتواهای مختلفی تولید كرده و فرمت‌های مختلف تصویری،‌ مثل عكس و ویدیو را در آن بگنجانند.

این رویكرد باعث جلب‌توجه مخاطبان و همچنین تكراری نشدن خود بازاریاب‌ها می‌شود.

 

۶. آزمایش كردن

زمانی كه بیشتر بازاریاب‌های محتوا الگوی كارآمدی پیدا می‌كنند، همان را به كار می‌بندند و رهایش نمی‌كنند. به‌عنوان‌مثال،‌ اگر آن‌ها تعداد پست‌های مشخصی با سبك و سیاقی خاص در هفته ارسال كرده باشند،‌ احتمالا همین رویكرد را در هفته‌های آتی نیز در پیش می‌گیرند تا بتوانند بازگشت سرمایه خود را حفظ كنند.

این مطلب را از دست ندهید:  با 5 میلیون تومان كارخانه تولید اطلاعات بسازید!

اما بازاریاب‌های موفق می‌دانند كه حفظ بازگشت سرمایه برایشان كافی نیست و باید به شكلی فعال آن را افزایش دهند. به همین دلیل است كه بیشتر بازاریاب‌های موفق در زمینه محتوا همواره به آزمون‌وخطا می‌پردازند و سعی می‌كنند فرمت‌های جدیدی برای پست‌هایشان پیدا كنند كه مخاطب انتظارشان را نداشته باشد و جذب شود. البته این مسئله ریسك‌هایی نیز دارد و همیشه نتیجه‌بخش نیست،‌ اما حداقل مانع از این می‌شود كه بازاریاب درگیر یك چرخه باطل شود.

 

۷. تحلیل و بررسی

درنهایت، بازاریاب‌های موفق محتوا می‌دانند كه نباید موفقیتشان را بر اساس مولفه‌های شخصی‌شان ارزیابی كنند. آن‌ها به اعداد و ارقام توجه می‌كنند. به تحلیل‌هایی می‌پردازند كه آن‌ها را از درستی و كارآمدی استراتژی‌شان مطمئن سازد. آن‌ها نمی‌خواهند با خوش‌خیالی فكر كنند كه مخاطبانشان دارند از محتوای تولیدی آن‌ها لذت می‌برند، بلكه سوال می‌پرسند تا مطمئن شوند. آن‌ها پایه و اساس كارشان را بر معیار پرزرق‌وبرق و مثبتی كه دارند بنا نمی‌كنند،‌ لكه كاوشی عمیق می‌كنند، فرضیه‌هایشان را می‌سنجد تا نتایجی مطمئن به دست آورند و سپس بر اساس این نتایج به بازاریابی محتوا می‌پردازند و كارشان را ادامه می‌دهند.

تابه‌حال از خود پرسیده‌اید كه آیا از تمام ظرفیت و توانایی‌تان برای استراتژی محتوایی خود استفاده كرده‌اید یا خیر؟ آیا احساس كرده‌اید كه رقبایتان عملكرد بهتری نسبت به شما دارند؟

یكی از حسن‌های بازاریابی محتوا ماهیت طولانی‌مدت آن است. كاری كه در مدت یك هفته انجام می‌دهید در مقابل كاری كه در طول سال انجام می‌دهید، رنگ می‌بازد. همیشه وقت دارید كه تغییراتی در رویكردتان ایجاد كنید؛ پس از زمان استفاده كنید تا استراتژی بهتری ایجاد كرده و با استفاده از بازاریابی محتوا در رتبه بهتری قرار بگیرید.

 
منبع: مدیر سبز

كارآفرینان معمولا اولین بازاریاب‌های یك برند هستند. به‌طور متوسط در حدود ۲۸ درصد از كل بودجه بازاریابی یك سازمان خرج بازاریابی محتوا می‌شود و آن را تبدیل به یكی از چشمگیرترین استراتژی‌های بازاریابی می‌كند. درواقع مطالعات نشان داده‌اند كه بازاریابی محتوا بیشترین بازگشت سرمایه را نیز دارا است.

بااین‌حال بدیهی است كه تمام بازاریاب‌های محتوا از موفقیت یكسانی برخوردار نیستند. ممكن است بتوانید ۲۸ درصد از بودجه بازاریابی شركتی را در اختیار داشته باشید، اما چگونه می‌خواهید از آن به شكلی موثر استفاده كنید؟

من آن‌قدر خوش‌شانس بوده‌ام كه وارد دنیای بازاریابی محتوا شوم، شركتی در این زمینه راه‌اندازی كنم و با برخی از حرفه‌ای‌ترین افراد این صنعت ارتباط داشته باشم. متوجه شده‌ام كه بازاریاب‌های موفق محتوا این هفت كار را به روش متفاوتی نسبت به دیگران انجام می‌دهند:

 

۱.پژوهش در مورد مخاطب

همه‌چیز با شناخت درست مخاطب شروع می‌شود و موفق‌ترین بازاریاب‌های محتوا آن‌هایی هستند كه این مرحله از كارشان را جدی می‌گیرند. اغلب بازاریاب‌های محتوا كارشان را با بررسی اولیه مشتریان یا پژوهشی در مورد مخاطبان احتمالی‌شان شروع می‌كنند، اما بازاریاب‌های موفق محتوا می‌خواهند همه‌چیز را در مورد جمعیت هدف خود بدانند.

آن‌ها می‌خواهند از نیازها و خواسته‌های مخاطبان خود سر در آورند و بدانند آن‌ها چگونه وقت می‌گذرانند و چه محتوایی می‌خواهند. از این مهم‌تر، بازاریاب‌های موفق محتوا پژوهش‌های خود را بر پایه‌ فرضیات اولیه‌شان بنا نمی‌كنند؛ در عوض آن فرضیه‌ها را به چالش می‌كشند تا بر تعصبات خود چیره شده و به حقیقت نزدیك شوند.

 

۲. سرمایه‌گذاری

آن ۲۸ درصدی را كه قبلا گفتیم به خاطر دارید؟ بازاریاب‌های موفق محتوا این پول را به روش متفاوتی خرج می‌كنند.

آن‌ها سعی می‌كنند محتوای باكیفیت‌تری تولید كنند و به كمیت كار نداشته باشند. به‌عنوان‌مثال اگر آن‌ها ۲۸۰۰ دلار بودجه داشته باشند، چهار محتوای ۷۰۰ دلاری فوق‌العاده تولید می‌كنند درحالی‌كه بازاریاب‌های دیگر ۵۶ محتوای ۵۰ دلاری بی‌كیفیت یا درنهایت معمولی تولید می‌كنند.

 

۳. شبكه‌سازی

برخی از بازاریاب‌های محتوا هم‌ زمان خود را صرف تولید كرده و روی كارهایی كه درنهایت باعث ایجاد و پخش محتوایشان می‌شوند، تمركز می‌كنند. شاید به نظر این روش كارآمدترین روش استفاده از زمان به  نظر برسد، اما بازاریاب‌های موفق محتوا كمی از وقتشان را به شبكه‌سازی حرفه‌ای نیز اختصاص می‌دهند.

این مطلب را از دست ندهید:  چگونه در كمتر از ۳۰ روز یك كتاب بنویسیم؟

رویكردهای مختلفی در بازاریابی محتوا وجود دارد كه هیچ‌كدام از آن‌ها صحیح یا غلط نیستند. اگر می‌خواهید بیشترین تاثیر ممكن را روی مخاطبان خود بگذارید،‌ از دیگران درس بگیرید، ‌با نویسندگان مهمان كاركنید، با دیگر ناشران و بازاریاب‌های محتوا ارتباط برقرار كرده و شبكه‌سازی كنید و ایده‌های مختلفی را اعمال كنید.

 

۴. افزایش ارزش ارائه‌شده به مخاطبان

آیا ترجیح می‌دهید ۱۰۰ دلار به ازای یك وعده غذا بپردازید یا این پول را درازای خدماتی كه به مدت یك هفته هر سه وعده غذایی روزانه‌تان را درب منزل به شما تحویل می‌دهد بپردازید؟

پاسخ سوال مشخص است زیرا تفاوت قیمتی بسیار فاحشی وجود دارد. اما نكته اینجا است كه بازاریاب‌های موفق محتوا می‌دانند كه چطور باید بودجه‌شان را به‌اصطلاح كش بدهند و بیشترین ارزش ممكن را از هر محتوای تولیدی دریافت كنند.

اولویت نخست آن‌ها این است كه محتوایی باارزش همیشگی تولید كنند و سپس سعی می‌كنند هرازگاهی به آن محتوا سری بزنند و بعضا تغییرش دهند تا از بودجه‌ای كه صرف آن شده نهایت استفاده را ببرند.

 

۵. تنوع‌گرایی

بازاریاب‌های موفق محتوا خود را درگیر یك حیطه تخصصی نمی‌‌كنند؛ حتی اگر با آن حیطه به موفقیت بسیاری رسیده باشند. سعی آن‌ها بر این است كه محتواهای مختلفی تولید كرده و فرمت‌های مختلف تصویری،‌ مثل عكس و ویدیو را در آن بگنجانند.

این رویكرد باعث جلب‌توجه مخاطبان و همچنین تكراری نشدن خود بازاریاب‌ها می‌شود.

 

۶. آزمایش كردن

زمانی كه بیشتر بازاریاب‌های محتوا الگوی كارآمدی پیدا می‌كنند، همان را به كار می‌بندند و رهایش نمی‌كنند. به‌عنوان‌مثال،‌ اگر آن‌ها تعداد پست‌های مشخصی با سبك و سیاقی خاص در هفته ارسال كرده باشند،‌ احتمالا همین رویكرد را در هفته‌های آتی نیز در پیش می‌گیرند تا بتوانند بازگشت سرمایه خود را حفظ كنند.

این مطلب را از دست ندهید:  با 5 میلیون تومان كارخانه تولید اطلاعات بسازید!

اما بازاریاب‌های موفق می‌دانند كه حفظ بازگشت سرمایه برایشان كافی نیست و باید به شكلی فعال آن را افزایش دهند. به همین دلیل است كه بیشتر بازاریاب‌های موفق در زمینه محتوا همواره به آزمون‌وخطا می‌پردازند و سعی می‌كنند فرمت‌های جدیدی برای پست‌هایشان پیدا كنند كه مخاطب انتظارشان را نداشته باشد و جذب شود. البته این مسئله ریسك‌هایی نیز دارد و همیشه نتیجه‌بخش نیست،‌ اما حداقل مانع از این می‌شود كه بازاریاب درگیر یك چرخه باطل شود.

 

۷. تحلیل و بررسی

درنهایت، بازاریاب‌های موفق محتوا می‌دانند كه نباید موفقیتشان را بر اساس مولفه‌های شخصی‌شان ارزیابی كنند. آن‌ها به اعداد و ارقام توجه می‌كنند. به تحلیل‌هایی می‌پردازند كه آن‌ها را از درستی و كارآمدی استراتژی‌شان مطمئن سازد. آن‌ها نمی‌خواهند با خوش‌خیالی فكر كنند كه مخاطبانشان دارند از محتوای تولیدی آن‌ها لذت می‌برند، بلكه سوال می‌پرسند تا مطمئن شوند. آن‌ها پایه و اساس كارشان را بر معیار پرزرق‌وبرق و مثبتی كه دارند بنا نمی‌كنند،‌ لكه كاوشی عمیق می‌كنند، فرضیه‌هایشان را می‌سنجد تا نتایجی مطمئن به دست آورند و سپس بر اساس این نتایج به بازاریابی محتوا می‌پردازند و كارشان را ادامه می‌دهند.

تابه‌حال از خود پرسیده‌اید كه آیا از تمام ظرفیت و توانایی‌تان برای استراتژی محتوایی خود استفاده كرده‌اید یا خیر؟ آیا احساس كرده‌اید كه رقبایتان عملكرد بهتری نسبت به شما دارند؟

یكی از حسن‌های بازاریابی محتوا ماهیت طولانی‌مدت آن است. كاری كه در مدت یك هفته انجام می‌دهید در مقابل كاری كه در طول سال انجام می‌دهید، رنگ می‌بازد. همیشه وقت دارید كه تغییراتی در رویكردتان ایجاد كنید؛ پس از زمان استفاده كنید تا استراتژی بهتری ایجاد كرده و با استفاده از بازاریابی محتوا در رتبه بهتری قرار بگیرید.

 
منبع: مدیر سبز