smsbaz smsbazi یکشنبه 21 آبان 1396 10:10 ب.ظ نظرات ()

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی تركیب دو فعالیت مشخص است: ترافیك و تبدیل، بدین معنا كه ابتدا ترافیك ایجاد می‌كنیم و سپس بازدیدكنندگان سایت را به خریدار تبدیل می‌كنیم.
ایجاد ترافیك یعنی هدایت بازدیدكنندگان به سایتمان. این كار می‌تواند هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین انجام شود. مثلا در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر افراد را تشویق كنیم تا از سایت ما بازدید كنند. ترافیك همچنین می‌تواند با روش‌های آفلاین ایجاد شود. مثلا در تمام تبلیغات، كارت ویزیت و حتی تماس‌های تلفنی، علاقه‌مندان را ترغیب كنیم تا از سایت ما بازدید كنند. بسیاری از بازاریاب‌های اینترنتی تازه‌كار فكر می‌كنند ایجاد ترافیك كار بسیار سختی است، ولی این‌طور نیست. فقط كافی است بودجه مناسبی اختصاص داده شود تا بازدیدكنندگان زیادی به سایت سرازیر شوند.

 

انواع ترافیك

۱. ترافیك رایگان

شما می‌توانید با روش‌های رایگان بازدیدكنندگانی را به سایت هدایت كنید. مثلا می‌توانید از سایت‌های آگهی رایگان، تبادل لینك، ویدئو، رسانه‌های اجتماعی و جستجو استفاده كنید. شاید بهترین نوع ایجاد ترافیك رایگان سئو باشد. سئو علمی است كه كمك می‌كند با ایجاد تغییراتی در سایت و خارج سایت كاری كنید كه افراد بیشتری شما را با جستجو پیدا كنند. مثلا از گوگل یا سایت‌های دیگر به سایت شما هدایت شوند.

 

۲. ترافیك پولی

به روش‌های مختلفی می‌توانید ترافیك پولی ایجاد كنید.

۱. تبلیغات كلیكی (PPC)

تبلیغات كلیكی با Pay Per Click كه گاهی به‌اختصار PPC نامیده می‌شود یكی از بهترین روش‌های ایجاد ترافیك پولی است. مزیت این روش در آن است كه شما فقط زمانی به تبلیغ‌كننده پول می‌پردازید كه كسی بر تبلیغ شما كلیك كند و وارد سراچه‌تان شود. اگر كسی تبلیغ را ببیند و واكنشی نشان ندهد هیچ مبلغی پرداخته نمی‌شود. بهترین مثال تبلیغات كلیكی سایت گوگل است. شما می‌توانید به گوگل تبلیغ كلیكی بدهید. وقتی علاقه‌مندان كلیدواژه‌ای خاص را جستجو می‌كنند سایت شما در اولین نتایج گوگل ظاهر خواهد شد. البته جلوی اسم سایت شما عبارت AD اضافه می‌شود تا جستجو كنندگان بدانند این یك تبلیغ است!

 

۲. تبلیغات نمایشی (PPI)

در تبلیغات نمایشی (Pay Per Impression) شما به ازای تعداد نمایش تبلیغ پول می‌پردازید. در این روش تبلیغ‌كننده هیچ تضمینی نمی‌دهد كه چه میزان از بینندگان تبلیغ بر آن كلیك خواهند كرد ولی تضمین می‌كند تبلیغ شما مثلا ۱۰۰۰۰۰ بار نمایش داده شود. یكی از بهترین نمونه‌های تبلیغات نمایشی سایت بلاگفا است.

 

۳. تبلیغات مدت‌دار

سومین نوع تبلیغات پولی تبلیغات مدت‌دار است. سایت تبلیغ‌كننده فقط تضمین می‌كند كه تبلیغ شما را برای مدت مشخصی در سایت به‌ نمایش بگذارد. مثلا بنر تبلیغاتی شما را به مدت ۳۰ روز نمایش می‌دهد. اینكه این تبلیغ چند بار دیده می‌َشود و چه تعدادی از بازدیدكنندگان روی آن كلیك می‌كنند هیچ تضمینی ندارد. معمولا سایت‌هایی كه بیننده كمتری دارند تبلیغات خود را با این مدل می‌فروشند.

 

تبدیل

خوب اگر ایجاد ترافیك كار آسانی است چرا بسیاری از وب‌مسترها و مدیران سایت رغبتی به ایجاد ترافیك ندارند؟ دلیلش آن است كه از تبدیل سایتشان مطمئن نیستند. در بازاریابی اینترنتی منظور از تبدیل «تبدیل بازدیدكننده به خریدار» است. اگر مطمئن شویم بخشی از بازدیدكنندگان خرید خواهند كرد به‌نحوی‌كه سود مناسبی خواهیم كرد از ایجاد ترافیك ترسی نخواهیم داشت.
در بازاریابی اینترنتی بهترین روش تبدیل آن است كه وقتی بازدیدكننده جدیدی وارد سایت شد، كاری كنیم تا او ایمیل خودش (یا اطلاعات تماسی مثل شماره موبایل) را در سایت وارد كند. سپس با ارسال چندین ایمیل متوالی او را ترغیب كنیم تا از سایت ما خرید كند. درواقع عملیات تبدیل سایت با ایمیل ماركتینگ انجام می‌شود كه یكی از كلیدی‌ترین كارها در بازاریابی اینترنتی است. در مقالات بعد درباره تبدیل و روش‌های آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

منبع: مدیر سبز

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی تركیب دو فعالیت مشخص است: ترافیك و تبدیل، بدین معنا كه ابتدا ترافیك ایجاد می‌كنیم و سپس بازدیدكنندگان سایت را به خریدار تبدیل می‌كنیم.
ایجاد ترافیك یعنی هدایت بازدیدكنندگان به سایتمان. این كار می‌تواند هم به‌صورت آنلاین و هم آفلاین انجام شود. مثلا در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر افراد را تشویق كنیم تا از سایت ما بازدید كنند. ترافیك همچنین می‌تواند با روش‌های آفلاین ایجاد شود. مثلا در تمام تبلیغات، كارت ویزیت و حتی تماس‌های تلفنی، علاقه‌مندان را ترغیب كنیم تا از سایت ما بازدید كنند. بسیاری از بازاریاب‌های اینترنتی تازه‌كار فكر می‌كنند ایجاد ترافیك كار بسیار سختی است، ولی این‌طور نیست. فقط كافی است بودجه مناسبی اختصاص داده شود تا بازدیدكنندگان زیادی به سایت سرازیر شوند.

 

انواع ترافیك

۱. ترافیك رایگان

شما می‌توانید با روش‌های رایگان بازدیدكنندگانی را به سایت هدایت كنید. مثلا می‌توانید از سایت‌های آگهی رایگان، تبادل لینك، ویدئو، رسانه‌های اجتماعی و جستجو استفاده كنید. شاید بهترین نوع ایجاد ترافیك رایگان سئو باشد. سئو علمی است كه كمك می‌كند با ایجاد تغییراتی در سایت و خارج سایت كاری كنید كه افراد بیشتری شما را با جستجو پیدا كنند. مثلا از گوگل یا سایت‌های دیگر به سایت شما هدایت شوند.

 

۲. ترافیك پولی

به روش‌های مختلفی می‌توانید ترافیك پولی ایجاد كنید.

۱. تبلیغات كلیكی (PPC)

تبلیغات كلیكی با Pay Per Click كه گاهی به‌اختصار PPC نامیده می‌شود یكی از بهترین روش‌های ایجاد ترافیك پولی است. مزیت این روش در آن است كه شما فقط زمانی به تبلیغ‌كننده پول می‌پردازید كه كسی بر تبلیغ شما كلیك كند و وارد سراچه‌تان شود. اگر كسی تبلیغ را ببیند و واكنشی نشان ندهد هیچ مبلغی پرداخته نمی‌شود. بهترین مثال تبلیغات كلیكی سایت گوگل است. شما می‌توانید به گوگل تبلیغ كلیكی بدهید. وقتی علاقه‌مندان كلیدواژه‌ای خاص را جستجو می‌كنند سایت شما در اولین نتایج گوگل ظاهر خواهد شد. البته جلوی اسم سایت شما عبارت AD اضافه می‌شود تا جستجو كنندگان بدانند این یك تبلیغ است!

 

۲. تبلیغات نمایشی (PPI)

در تبلیغات نمایشی (Pay Per Impression) شما به ازای تعداد نمایش تبلیغ پول می‌پردازید. در این روش تبلیغ‌كننده هیچ تضمینی نمی‌دهد كه چه میزان از بینندگان تبلیغ بر آن كلیك خواهند كرد ولی تضمین می‌كند تبلیغ شما مثلا ۱۰۰۰۰۰ بار نمایش داده شود. یكی از بهترین نمونه‌های تبلیغات نمایشی سایت بلاگفا است.

 

۳. تبلیغات مدت‌دار

سومین نوع تبلیغات پولی تبلیغات مدت‌دار است. سایت تبلیغ‌كننده فقط تضمین می‌كند كه تبلیغ شما را برای مدت مشخصی در سایت به‌ نمایش بگذارد. مثلا بنر تبلیغاتی شما را به مدت ۳۰ روز نمایش می‌دهد. اینكه این تبلیغ چند بار دیده می‌َشود و چه تعدادی از بازدیدكنندگان روی آن كلیك می‌كنند هیچ تضمینی ندارد. معمولا سایت‌هایی كه بیننده كمتری دارند تبلیغات خود را با این مدل می‌فروشند.

 

تبدیل

خوب اگر ایجاد ترافیك كار آسانی است چرا بسیاری از وب‌مسترها و مدیران سایت رغبتی به ایجاد ترافیك ندارند؟ دلیلش آن است كه از تبدیل سایتشان مطمئن نیستند. در بازاریابی اینترنتی منظور از تبدیل «تبدیل بازدیدكننده به خریدار» است. اگر مطمئن شویم بخشی از بازدیدكنندگان خرید خواهند كرد به‌نحوی‌كه سود مناسبی خواهیم كرد از ایجاد ترافیك ترسی نخواهیم داشت.
در بازاریابی اینترنتی بهترین روش تبدیل آن است كه وقتی بازدیدكننده جدیدی وارد سایت شد، كاری كنیم تا او ایمیل خودش (یا اطلاعات تماسی مثل شماره موبایل) را در سایت وارد كند. سپس با ارسال چندین ایمیل متوالی او را ترغیب كنیم تا از سایت ما خرید كند. درواقع عملیات تبدیل سایت با ایمیل ماركتینگ انجام می‌شود كه یكی از كلیدی‌ترین كارها در بازاریابی اینترنتی است. در مقالات بعد درباره تبدیل و روش‌های آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

منبع: مدیر سبز