smsbaz smsbazi یکشنبه 19 شهریور 1396 11:21 ب.ظ نظرات ()

اینترنت دنیای امروز را دگرگون كرده است و كسب و كار و تجارت نیز از این قائده مستثنی نیست. همه‌ی ما با فروشگاه‌های اینترنتی موفق و بزرگی كه به درآمدهایی میلیاردی دست یافته‌اند، آشنایی داریم و شاید خودمان هم بارها از آنها خرید كرده باشیم. امروزه می‌توان با صرف هزینه‌ای نسبتا اندك، كسب و كاری را راه‌اندازی كرد و حتی بدون فروشگاه و محلی فیزیكی، به درآمد قابل توجهی دست یافت، ولی چه روش‌هایی برای تجارت آنلاین وجود دارد و برای انتخاب مدل های كسب و كار اینترنتی با چه گزینه‌هایی روبه‌رو هستیم؟ این پرسشی است كه در ادامه به پاسخ آن می‌پردازیم.

 

بیایید فرض كنیم شما بهترین مایع ماكارونی را طبخ می‌كنید و دوستان‌تان به شما می‌گویند كه باید از آن برای راه‌اندازی یك كسب و كار استفاده كنید. در این صورت، از چه مدل كسب و كاری استفاده خواهید كرد؟ یكی از گزینه‌های موجود این است كه بگویید: «محصولی را تولید می‌كنم و آن را می‌فروشم.» ولی شما باید وقت بگذارید و بهترین مدل كسب و كاری را پیدا كنید كه برای ایده‌ی جدیدتان مناسب است و شانس موفقیت شما را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

مدل كسب و كار شما چیست؟

مدل های كسب و كار اینترنتی

مدل های كسب و كار اینترنتی اصلی موجود عبارت است از:

۱. فروش محصول؛

۲. فروش خدمات؛

۳. فروش محصول اطلاعاتی.

 

فروش محصول به صورت آنلاین

فروش محصول: احتمالا این نخستین مدلی است كه به ذهن هر فرد می‌رسد؛ برای این كار باید محصولی فیزیكی و قابل ارسال تولید كنید و آن را به‌صورت آنلاین به فروش برسانید. برای فروش محصول نیز می‌توانید از فروشگاه اینترنتی خودتان استفاده كنید، آن را در یكی از سایت‌های حراج عرضه كنید یا به‌عنوان فروشنده‌ی شخص ثالث، محصول خود را در بازاری آنلاین (مانند وب‌سایت آمازون كه محصولات فروشندگان مختلف را برای فروش عرضه می‌كند)، به فروش برسانید.

مزیت‌های فروش محصولات به‌صورت آنلاین

فروش آنلاین محصولات (در مقایسه با فروش آنها در مكانی فیزیكی)، مزیت‌های فراوانی دارد. نخست اینكه مشتریان می‌توانند محصولات شما را مشاهده و بررسی كنند، بدون اینكه مجبور باشند به فروشگاه شما بیایند (البته اگر فروشگاهی داشته باشید). به علاوه مشتری‌ها می‌توانند تمام گزینه‌های موجود مانند نظرات سایر مشتریان، فهرست مواد تشكیل‌دهنده و دستورالعمل‌ها یا كاربردهای مربوطه را مشاهده كنند. ویدئو و عكس‌هایی از محصول شما در حین استفاده و بخش سؤالات متداول نیز به مشتریان اطلاعاتی می‌دهد كه نمی‌توان در فروشگاه‌های آجری و فیزیكی به دست آورد.

اشكالات فروش محصولات به صورت آنلاین

شما باید چیزی را تولید، آن را انبار و سپس ارسال كنید. ممكن است كالاهای فیزیكی خراب شوند و تولید، انبار كردن و ارسال آنها نیز كار وقت‌گیری است. پس از ارسال نیز مشكل كالاهای مرجوعی پیش می‌آید. كنترل موجودی كالاهای فیزیكی، چالش بزرگی است. اگر كالای زیادی تولید كنید و كالاهایتان خراب شود، ضرر می‌كنید. اگر خیلی كم تولید كنید و موجودی‌تان تمام شود، فروش‌های بالقوه‌تان و شاید مشتری‌های خود را از دست بدهید كه برای تأمین كالای خود، به سراغ منبع مورد اطمینان‌تری می‌روند.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

 

فروش خدمات به صورت آنلاین

مدل های كسب و كار اینترنتی - فروش خدمات به صورت آنلاین

فروش خدمات: خدمات را به خوبی می‌توان به صورت آنلاین، خرید و فروش كرد. دو روش اصلی فروش اینترنتی خدمات عبارت است از:

۱. استفاده از وب‌سایت به‌عنوان ابزار فروش: در این روش، كسب و كاری آفلاین، از وب‌سایت خود به‌عنوان ابزاری برای فروش خدماتی استفاده می‌كند كه به‌صورت آفلاین ارائه می‌شود. بسیاری از كسب و كارهای آفلاین، از اینترنت به‌عنوان ابزار فروش خدمات خود استفاده می‌كنند. در این حالت، وب‌سایت بیشتر شبیه بروشوری برای كسب و كار شما عمل می‌كند. برای مثال، می‌توانید نجار، دندانپزشك یا وكیلی را از طریق وب‌سایت او بیابید (و ارزیابی كنید). اشتراك همه‌ی این كسب و كارها این است كه تمام خدمات آنها را به‌صورت فیزیكی و آفلاین دریافت می‌كنید.

۲. استفاده از وب‌سایت به‌عنوان ویترین: در این روش، خدمات به صورت اینترنتی به فروش می‌رسند و عرضه می‌شوند. نمونه‌هایی از این خدمات، شامل بازاریابی اینترنتی، خدمات مسافرتی و سرگرمی است. فروش و عرضه‌ی تمام این موارد از طریق سِروِر فروشندگان انجام می‌شود.

مزیت‌های فروش اینترنتی خدمات

جذب مشتری از طریق وب‌سایتی كه به خوبی طراحی و برای آن تبلیغات شده، بسیار كم‌هزینه‌تر از استفاده از روش‌های سنتی و آفلاین است. در این روش، مشتریان اطلاعات زیادی در مورد محصول شما دریافت می‌كنند و مجبور نیستند برای بررسی گزینه‌های موجود به محل شما بیایند. همیشه وب‌سایت‌هایی كه به خوبی طراحی شده‌اند و دارای محتوای زیادی هستند، عملكرد بهتری از رقبای ضعیف‌تر دارند. صرف‌نظر از اینكه وب‌سایت شما بروشوری برای كسب و كارتان باشد یا ویترینی برای نمایش محصولات و خدمات شما، راه‌اندازی این مدل كسب و كار، سریع‌تر و آسان‌تر از فروش محصولات و خدمات به صورت سنتی است.

اشكالات فروش اینترنتی خدمات

در این مدل كسب و كار اینترنتی، سطح بالایی از رقابت وجود دارد، به‌ویژه برای كلمات كلیدی خاص. برای مثال، اگر شما لوله‌كشی در تهران باشید، به سختی می‌توانید در نتایج جست‌وجو برای كلمه‌ی كلیدی «لوله‌كش تهران»، در رتبه‌ی بالایی قرار بگیرید، زیرا با جست‌وجوی این كلمه‌ی كلیدی در گوگل، بیش از صدها هزار نتیجه نمایش داده می‌شود. به همین دلیل، باید به دنبال استفاده از طرح بازاریابی محتوای تهاجمی باشید. از آنجا كه به‌طور كلی، فرصت ایجاد رابطه‌ای حضوری با مشتری را نمی‌یابید، ایجاد وبلاگی جذاب همراه با نمایش ویدئو، نقش مهمی در این مدل كسب و كار اینترنتی ایفا می‌كند. نمونه‌هایی از فروشندگان خدمات اینترنتی شامل وب‌سایت‌های نمایش آنلاین ویدئو، ارائه‌ی خدمات میزبانی وب، بازاریابی ایمیلی، فروش بلیط هواپیما و ارائه‌دهندگان خدمات محلی آفلاین است.


مقاله مرتبط: ۵ توصیه اولیه برای پول درآوردن از فضای آنلاین

فروش اطلاعات به صورت آنلاین

مدل های كسب و كار اینترنتی - فروش محصولات اطلاعاتی

فروش اطلاعات: معمولا طراحان مرتبط با سبك زندگی و بازاریابان اینترنتی، این مدل كسب و كار را انتخاب می‌كنند. به‌طور معمول، در زمان فروش محصولات یا خدمات، تنگنایی به وجود می‌آید؛ اغلب صاحبان كسب و كار، حداكثر تا میزان محدودی فروش دارند و بدون ایجاد تغییر در كسب و كارشان (از طریق استخدام كاركنان بیشتر، خرید تجهیزات بیشتر و غیره) نمی‌توانند میزان فروش خود را افزایش دهند، ولی در مورد محصولات اطلاعاتی، چنین محدودیتی وجود ندارد و تنها عامل محدودكننده‌ی میزان فروش، ظرفیت سرور میزبان وب شماست (یعنی حجم اطلاعاتی كه می‌توانید در وب‌سایت خود نمایش بدهید و تعداد كاربرانی كه می‌توانند از وب‌سایت شما بازدید كنند).

در این روش، محصولات منحصرا به صورت الكترونیكی و خودكار عرضه می‌شوند. پرداخت‌ها و صدور صورت‌حساب‌ها نیز به صورت خودكار و توسط سبد خرید و دروازه‌ی پرداخت انجام می‌شود و محدودیتی در تعداد تراكنش‌هایی كه در طول شبانه‌روز پردازش می‌شود، وجود ندارد.

فروش اطلاعات را می‌توان به دو دسته تقسیم كرد:

۱. فروش اطلاعات قابل دانلود: رایج‌ترین محصول قابل دانلود، كتاب الكترونیك است و در قیمت‌های گوناگونی عرضه می‌شود. سایر محصولات قابل دانلود، شامل فایل‌های صوتی (MP3)، ویدئویی (MP4) و متنی است. معمولا در دوره‌های آموزشی كه قیمت‌های بالاتری دارند، تركیبی از فایل‌های پی‌دی‌اف و صوتی و ویدئویی ارائه می‌شود.

۲. دریافت حق عضویت در وب‌سایت‌ها: برخی وب‌سایت‌ها، خدماتی شامل امكان دسترسی به روزنامه، مجله یا مقالات را ارائه می‌دهند و برخی نیز وب‌سایت‌هایی كامل با فایل‌های ویدئویی و صوتی و انجمن‌هایی تعاملی هستند و برای استفاده از تمام خدمات آنها باید در آن وب‌سایت‌ها عضو شوید. این وب‌سایت‌ها معمولا به صورت ماهانه یا سالانه، مبلغی را به‌عنوان حق عضویت دریافت می‌كنند. گاهی این وب‌سایت‌ها به صورت خودكار، مقدار معینی مطلب و محتوا (مانند درس‌هایی از دوره‌ای آموزشی) را در طول دوره‌ی زمانی معینی به هر یك از اعضای جدید ارائه می‌دهند. هدف از این روشِ «قطره‌ای»، جلوگیری از غرق كردن مشتركان جدید با حجم زیادی از محتوا و وادار كردن آنها به پرداخت حق عضویت برای دوره‌ی زمانی طولانی‌تری است.

مزیت‌های فروش اینترنتی اطلاعات

مدلی كه بسیاری از فروشندگان این خدمات آنلاین، برای ارائه‌ی اطلاعاتِ‌ مداوم از آن استفاده می‌كنند، مدلی از صدور صورت‌حساب‌های دوره‌ای است. با صدور صورت‌حساب‌های ماهانه یا سالانه، برای دستیابی به موفقیت، به تعداد بسیار كمتری از مشتریان نیاز خواهید داشت. در این مدل كسب و كار اینترنتی، پس از ایجاد محصول، برای تعمیر و نگهداری سیستم به زمان بسیار اندكی نیاز دارید. از آنجا كه این مدل مقیاس‌پذیر است، به راحتی می‌توانید بدون مواجهه با دشواری‌های رایج در كسب و كارهای فروش محصولات و خدمات به تعداد زیادی از خریداران خدمات ارائه دهید.

اشكالات فروش اینترنتی اطلاعات

بیشتر فروشندگانِ اطلاعات در انتقال ارزش واقعی اطلاعاتی كه به فروش می‌رسانند، با مشكل مواجه هستند؛ با وجود اطلاعات رایگان فراوانی كه به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار گرفته است، متقاعد كردن كاربران برای پرداخت بهای اطلاعات و محتوای شما كار دشواری است. علاوه بر آن، به‌راحتی می‌توان محتوای دیجیتالی را كپی و سرقت كرد؛ بنابراین باید به دنبال راهی برای حفاظت از محتوای خود و جلوگیری از سرقت آن باشید.


مقاله مرتبط: ۵ مهارت ضروری برای راه‌اندازی كسب و كار آنلاین

نكته‌ای در مورد فروش اینترنتی اطلاعات

مردم تمایلی ندارند برای اطلاعات قدیمی پولی بپردازند. در بیشتر موارد، مطالبی كه ارا‌ئه می‌دهید باید مشكلی جاری و حل‌نشده را حل كند؛ بنابراین همیشه به بهترین روش برای انجام كارها فكر كنید. دانستن اینكه چگونه می‌توان كاری دشوار یا گیج‌كننده را انجام داد، مبنای خوبی برای تولید محصولی اطلاعاتی است. هرگز تصور نكنید مردم حاضرند برای اطلاعاتی كه شبیه مطلبی معمولی است، پولی بپردازند. مطلب شما باید جامع و كامل باشد و مشكلی واقعی را حل كند.

آنچه هر كسب و كار اینترنتی به آن نیاز دارد

صرف‌نظر از اینكه چه مدل كسب و كار اینترنتی انتخاب می‌كنید، به یك استراتژی محتوا نیاز دارید. بدون داشتن محتوایی منسجم در وب‌سایت خود، هرگز نمی‌توانید ترافیك موتورهای جست‌وجو را به سایت خود جذب كنید و مشتریان بالقوه نیز به اطلاعاتی كه برای انجام خریدی آگاهانه نیاز دارند، دست نخواهند یافت و احتمالا هرگز خریدی از شما نخواهند كرد.

 

مدل كسب و كار اینترنتی انتخابی شما چیست؟

مدل های كسب و كار اینترنتی

بیایید به مثال دستور پخت مایع ماكارونی خوشمزه برگردیم. چه مدل كسب و كاری را برای عرضه‌ی آن انتخاب خواهید كرد؟

فروش محصول: شما می‌توانید مایع ماكارونی خوشمزه‌ی خود را در حجم بالایی تولید، بسته‌بندی و انبار و به دوستداران ماكارونی در سراسر كشور ارسال كنید. می‌توانید محصول خود را در اندازه‌ها (یك‌نفره، خانواده، مهمانی)، مزه‌ها (با گوشت، ادویه‌دار، اُرگانیك) و سبك‌های گوناگون (فقط مایع ماكارونی، همراه با رشته‌های ماكارونی، همراه با مخلوط ادویه‌ی خشك) ارائه دهید. شما باید كارخانه‌ای راه‌اندازی كنید یا تولید محصول خود را به كارخانه‌ی دیگری بسپارید. در هر صورت، انجام این كارها هزینه‌بر است و باید به درگاه پرداخت اینترنتی، حمل‌كننده‌ی كالا، تولید، شكایات و مرجوعی كالا نیز فكر كنید.

فروش خدمات: دستور پخت ویژه‌ی شما می‌تواند در یك شركت تهیه‌ی غذای ایتالیایی مورد استفاده قرار بگیرد یا می‌توانید با استفاده از وب‌سایتی كه به صورت بروشوری برای كسب و كار تهیه‌ی غذای شما عمل می‌كند، برای آن بازاریابی كنید یا به رستوران‌ها، خدمات آموزش داخلی ارائه دهید. شاید هم بتوانید به افرادی كه قصد دارند پخت ماكارونی اصیل و خوشمزه را یاد بگیرند، آموزش‌هایی ارائه دهید. راه‌اندازی چنین كسب و كاری، ساده‌تر و كم‌هزینه‌تر از تولید محصول فیزیكی و واقعی است و متمایز كردن آنچه ارائه می‌دهید از طریق فروش خدمات، آسان‌تر است.

فروش محصول اطلاعاتی: این روش، ساده‌ترین (و بنابراین كم‌استرس‌ترین) گزینه است. می‌توانید كتاب الكترونیكی ساده‌ای بنویسید و در آن، روش پخت و مواد تشكیل‌دهنده‌ی مایع ماكارونی خود را توضیح دهید یا یك سایت عضویت آشپزی كامل راه‌اندازی و در آن از ویدئوها و انجمن‌های گفت‌وگوی اعضا استفاده كنید و با افزایش تعداد اعضای سایت، مطالب آموزشی موجود در آن را گسترش دهید.

 

منبع : چطور

اینترنت دنیای امروز را دگرگون كرده است و كسب و كار و تجارت نیز از این قائده مستثنی نیست. همه‌ی ما با فروشگاه‌های اینترنتی موفق و بزرگی كه به درآمدهایی میلیاردی دست یافته‌اند، آشنایی داریم و شاید خودمان هم بارها از آنها خرید كرده باشیم. امروزه می‌توان با صرف هزینه‌ای نسبتا اندك، كسب و كاری را راه‌اندازی كرد و حتی بدون فروشگاه و محلی فیزیكی، به درآمد قابل توجهی دست یافت، ولی چه روش‌هایی برای تجارت آنلاین وجود دارد و برای انتخاب مدل های كسب و كار اینترنتی با چه گزینه‌هایی روبه‌رو هستیم؟ این پرسشی است كه در ادامه به پاسخ آن می‌پردازیم.

 

بیایید فرض كنیم شما بهترین مایع ماكارونی را طبخ می‌كنید و دوستان‌تان به شما می‌گویند كه باید از آن برای راه‌اندازی یك كسب و كار استفاده كنید. در این صورت، از چه مدل كسب و كاری استفاده خواهید كرد؟ یكی از گزینه‌های موجود این است كه بگویید: «محصولی را تولید می‌كنم و آن را می‌فروشم.» ولی شما باید وقت بگذارید و بهترین مدل كسب و كاری را پیدا كنید كه برای ایده‌ی جدیدتان مناسب است و شانس موفقیت شما را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

مدل كسب و كار شما چیست؟

مدل های كسب و كار اینترنتی

مدل های كسب و كار اینترنتی اصلی موجود عبارت است از:

۱. فروش محصول؛

۲. فروش خدمات؛

۳. فروش محصول اطلاعاتی.

 

فروش محصول به صورت آنلاین

فروش محصول: احتمالا این نخستین مدلی است كه به ذهن هر فرد می‌رسد؛ برای این كار باید محصولی فیزیكی و قابل ارسال تولید كنید و آن را به‌صورت آنلاین به فروش برسانید. برای فروش محصول نیز می‌توانید از فروشگاه اینترنتی خودتان استفاده كنید، آن را در یكی از سایت‌های حراج عرضه كنید یا به‌عنوان فروشنده‌ی شخص ثالث، محصول خود را در بازاری آنلاین (مانند وب‌سایت آمازون كه محصولات فروشندگان مختلف را برای فروش عرضه می‌كند)، به فروش برسانید.

مزیت‌های فروش محصولات به‌صورت آنلاین

فروش آنلاین محصولات (در مقایسه با فروش آنها در مكانی فیزیكی)، مزیت‌های فراوانی دارد. نخست اینكه مشتریان می‌توانند محصولات شما را مشاهده و بررسی كنند، بدون اینكه مجبور باشند به فروشگاه شما بیایند (البته اگر فروشگاهی داشته باشید). به علاوه مشتری‌ها می‌توانند تمام گزینه‌های موجود مانند نظرات سایر مشتریان، فهرست مواد تشكیل‌دهنده و دستورالعمل‌ها یا كاربردهای مربوطه را مشاهده كنند. ویدئو و عكس‌هایی از محصول شما در حین استفاده و بخش سؤالات متداول نیز به مشتریان اطلاعاتی می‌دهد كه نمی‌توان در فروشگاه‌های آجری و فیزیكی به دست آورد.

اشكالات فروش محصولات به صورت آنلاین

شما باید چیزی را تولید، آن را انبار و سپس ارسال كنید. ممكن است كالاهای فیزیكی خراب شوند و تولید، انبار كردن و ارسال آنها نیز كار وقت‌گیری است. پس از ارسال نیز مشكل كالاهای مرجوعی پیش می‌آید. كنترل موجودی كالاهای فیزیكی، چالش بزرگی است. اگر كالای زیادی تولید كنید و كالاهایتان خراب شود، ضرر می‌كنید. اگر خیلی كم تولید كنید و موجودی‌تان تمام شود، فروش‌های بالقوه‌تان و شاید مشتری‌های خود را از دست بدهید كه برای تأمین كالای خود، به سراغ منبع مورد اطمینان‌تری می‌روند.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

 

فروش خدمات به صورت آنلاین

مدل های كسب و كار اینترنتی - فروش خدمات به صورت آنلاین

فروش خدمات: خدمات را به خوبی می‌توان به صورت آنلاین، خرید و فروش كرد. دو روش اصلی فروش اینترنتی خدمات عبارت است از:

۱. استفاده از وب‌سایت به‌عنوان ابزار فروش: در این روش، كسب و كاری آفلاین، از وب‌سایت خود به‌عنوان ابزاری برای فروش خدماتی استفاده می‌كند كه به‌صورت آفلاین ارائه می‌شود. بسیاری از كسب و كارهای آفلاین، از اینترنت به‌عنوان ابزار فروش خدمات خود استفاده می‌كنند. در این حالت، وب‌سایت بیشتر شبیه بروشوری برای كسب و كار شما عمل می‌كند. برای مثال، می‌توانید نجار، دندانپزشك یا وكیلی را از طریق وب‌سایت او بیابید (و ارزیابی كنید). اشتراك همه‌ی این كسب و كارها این است كه تمام خدمات آنها را به‌صورت فیزیكی و آفلاین دریافت می‌كنید.

۲. استفاده از وب‌سایت به‌عنوان ویترین: در این روش، خدمات به صورت اینترنتی به فروش می‌رسند و عرضه می‌شوند. نمونه‌هایی از این خدمات، شامل بازاریابی اینترنتی، خدمات مسافرتی و سرگرمی است. فروش و عرضه‌ی تمام این موارد از طریق سِروِر فروشندگان انجام می‌شود.

مزیت‌های فروش اینترنتی خدمات

جذب مشتری از طریق وب‌سایتی كه به خوبی طراحی و برای آن تبلیغات شده، بسیار كم‌هزینه‌تر از استفاده از روش‌های سنتی و آفلاین است. در این روش، مشتریان اطلاعات زیادی در مورد محصول شما دریافت می‌كنند و مجبور نیستند برای بررسی گزینه‌های موجود به محل شما بیایند. همیشه وب‌سایت‌هایی كه به خوبی طراحی شده‌اند و دارای محتوای زیادی هستند، عملكرد بهتری از رقبای ضعیف‌تر دارند. صرف‌نظر از اینكه وب‌سایت شما بروشوری برای كسب و كارتان باشد یا ویترینی برای نمایش محصولات و خدمات شما، راه‌اندازی این مدل كسب و كار، سریع‌تر و آسان‌تر از فروش محصولات و خدمات به صورت سنتی است.

اشكالات فروش اینترنتی خدمات

در این مدل كسب و كار اینترنتی، سطح بالایی از رقابت وجود دارد، به‌ویژه برای كلمات كلیدی خاص. برای مثال، اگر شما لوله‌كشی در تهران باشید، به سختی می‌توانید در نتایج جست‌وجو برای كلمه‌ی كلیدی «لوله‌كش تهران»، در رتبه‌ی بالایی قرار بگیرید، زیرا با جست‌وجوی این كلمه‌ی كلیدی در گوگل، بیش از صدها هزار نتیجه نمایش داده می‌شود. به همین دلیل، باید به دنبال استفاده از طرح بازاریابی محتوای تهاجمی باشید. از آنجا كه به‌طور كلی، فرصت ایجاد رابطه‌ای حضوری با مشتری را نمی‌یابید، ایجاد وبلاگی جذاب همراه با نمایش ویدئو، نقش مهمی در این مدل كسب و كار اینترنتی ایفا می‌كند. نمونه‌هایی از فروشندگان خدمات اینترنتی شامل وب‌سایت‌های نمایش آنلاین ویدئو، ارائه‌ی خدمات میزبانی وب، بازاریابی ایمیلی، فروش بلیط هواپیما و ارائه‌دهندگان خدمات محلی آفلاین است.


مقاله مرتبط: ۵ توصیه اولیه برای پول درآوردن از فضای آنلاین

فروش اطلاعات به صورت آنلاین

مدل های كسب و كار اینترنتی - فروش محصولات اطلاعاتی

فروش اطلاعات: معمولا طراحان مرتبط با سبك زندگی و بازاریابان اینترنتی، این مدل كسب و كار را انتخاب می‌كنند. به‌طور معمول، در زمان فروش محصولات یا خدمات، تنگنایی به وجود می‌آید؛ اغلب صاحبان كسب و كار، حداكثر تا میزان محدودی فروش دارند و بدون ایجاد تغییر در كسب و كارشان (از طریق استخدام كاركنان بیشتر، خرید تجهیزات بیشتر و غیره) نمی‌توانند میزان فروش خود را افزایش دهند، ولی در مورد محصولات اطلاعاتی، چنین محدودیتی وجود ندارد و تنها عامل محدودكننده‌ی میزان فروش، ظرفیت سرور میزبان وب شماست (یعنی حجم اطلاعاتی كه می‌توانید در وب‌سایت خود نمایش بدهید و تعداد كاربرانی كه می‌توانند از وب‌سایت شما بازدید كنند).

در این روش، محصولات منحصرا به صورت الكترونیكی و خودكار عرضه می‌شوند. پرداخت‌ها و صدور صورت‌حساب‌ها نیز به صورت خودكار و توسط سبد خرید و دروازه‌ی پرداخت انجام می‌شود و محدودیتی در تعداد تراكنش‌هایی كه در طول شبانه‌روز پردازش می‌شود، وجود ندارد.

فروش اطلاعات را می‌توان به دو دسته تقسیم كرد:

۱. فروش اطلاعات قابل دانلود: رایج‌ترین محصول قابل دانلود، كتاب الكترونیك است و در قیمت‌های گوناگونی عرضه می‌شود. سایر محصولات قابل دانلود، شامل فایل‌های صوتی (MP3)، ویدئویی (MP4) و متنی است. معمولا در دوره‌های آموزشی كه قیمت‌های بالاتری دارند، تركیبی از فایل‌های پی‌دی‌اف و صوتی و ویدئویی ارائه می‌شود.

۲. دریافت حق عضویت در وب‌سایت‌ها: برخی وب‌سایت‌ها، خدماتی شامل امكان دسترسی به روزنامه، مجله یا مقالات را ارائه می‌دهند و برخی نیز وب‌سایت‌هایی كامل با فایل‌های ویدئویی و صوتی و انجمن‌هایی تعاملی هستند و برای استفاده از تمام خدمات آنها باید در آن وب‌سایت‌ها عضو شوید. این وب‌سایت‌ها معمولا به صورت ماهانه یا سالانه، مبلغی را به‌عنوان حق عضویت دریافت می‌كنند. گاهی این وب‌سایت‌ها به صورت خودكار، مقدار معینی مطلب و محتوا (مانند درس‌هایی از دوره‌ای آموزشی) را در طول دوره‌ی زمانی معینی به هر یك از اعضای جدید ارائه می‌دهند. هدف از این روشِ «قطره‌ای»، جلوگیری از غرق كردن مشتركان جدید با حجم زیادی از محتوا و وادار كردن آنها به پرداخت حق عضویت برای دوره‌ی زمانی طولانی‌تری است.

مزیت‌های فروش اینترنتی اطلاعات

مدلی كه بسیاری از فروشندگان این خدمات آنلاین، برای ارائه‌ی اطلاعاتِ‌ مداوم از آن استفاده می‌كنند، مدلی از صدور صورت‌حساب‌های دوره‌ای است. با صدور صورت‌حساب‌های ماهانه یا سالانه، برای دستیابی به موفقیت، به تعداد بسیار كمتری از مشتریان نیاز خواهید داشت. در این مدل كسب و كار اینترنتی، پس از ایجاد محصول، برای تعمیر و نگهداری سیستم به زمان بسیار اندكی نیاز دارید. از آنجا كه این مدل مقیاس‌پذیر است، به راحتی می‌توانید بدون مواجهه با دشواری‌های رایج در كسب و كارهای فروش محصولات و خدمات به تعداد زیادی از خریداران خدمات ارائه دهید.

اشكالات فروش اینترنتی اطلاعات

بیشتر فروشندگانِ اطلاعات در انتقال ارزش واقعی اطلاعاتی كه به فروش می‌رسانند، با مشكل مواجه هستند؛ با وجود اطلاعات رایگان فراوانی كه به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار گرفته است، متقاعد كردن كاربران برای پرداخت بهای اطلاعات و محتوای شما كار دشواری است. علاوه بر آن، به‌راحتی می‌توان محتوای دیجیتالی را كپی و سرقت كرد؛ بنابراین باید به دنبال راهی برای حفاظت از محتوای خود و جلوگیری از سرقت آن باشید.


مقاله مرتبط: ۵ مهارت ضروری برای راه‌اندازی كسب و كار آنلاین

نكته‌ای در مورد فروش اینترنتی اطلاعات

مردم تمایلی ندارند برای اطلاعات قدیمی پولی بپردازند. در بیشتر موارد، مطالبی كه ارا‌ئه می‌دهید باید مشكلی جاری و حل‌نشده را حل كند؛ بنابراین همیشه به بهترین روش برای انجام كارها فكر كنید. دانستن اینكه چگونه می‌توان كاری دشوار یا گیج‌كننده را انجام داد، مبنای خوبی برای تولید محصولی اطلاعاتی است. هرگز تصور نكنید مردم حاضرند برای اطلاعاتی كه شبیه مطلبی معمولی است، پولی بپردازند. مطلب شما باید جامع و كامل باشد و مشكلی واقعی را حل كند.

آنچه هر كسب و كار اینترنتی به آن نیاز دارد

صرف‌نظر از اینكه چه مدل كسب و كار اینترنتی انتخاب می‌كنید، به یك استراتژی محتوا نیاز دارید. بدون داشتن محتوایی منسجم در وب‌سایت خود، هرگز نمی‌توانید ترافیك موتورهای جست‌وجو را به سایت خود جذب كنید و مشتریان بالقوه نیز به اطلاعاتی كه برای انجام خریدی آگاهانه نیاز دارند، دست نخواهند یافت و احتمالا هرگز خریدی از شما نخواهند كرد.

 

مدل كسب و كار اینترنتی انتخابی شما چیست؟

مدل های كسب و كار اینترنتی

بیایید به مثال دستور پخت مایع ماكارونی خوشمزه برگردیم. چه مدل كسب و كاری را برای عرضه‌ی آن انتخاب خواهید كرد؟

فروش محصول: شما می‌توانید مایع ماكارونی خوشمزه‌ی خود را در حجم بالایی تولید، بسته‌بندی و انبار و به دوستداران ماكارونی در سراسر كشور ارسال كنید. می‌توانید محصول خود را در اندازه‌ها (یك‌نفره، خانواده، مهمانی)، مزه‌ها (با گوشت، ادویه‌دار، اُرگانیك) و سبك‌های گوناگون (فقط مایع ماكارونی، همراه با رشته‌های ماكارونی، همراه با مخلوط ادویه‌ی خشك) ارائه دهید. شما باید كارخانه‌ای راه‌اندازی كنید یا تولید محصول خود را به كارخانه‌ی دیگری بسپارید. در هر صورت، انجام این كارها هزینه‌بر است و باید به درگاه پرداخت اینترنتی، حمل‌كننده‌ی كالا، تولید، شكایات و مرجوعی كالا نیز فكر كنید.

فروش خدمات: دستور پخت ویژه‌ی شما می‌تواند در یك شركت تهیه‌ی غذای ایتالیایی مورد استفاده قرار بگیرد یا می‌توانید با استفاده از وب‌سایتی كه به صورت بروشوری برای كسب و كار تهیه‌ی غذای شما عمل می‌كند، برای آن بازاریابی كنید یا به رستوران‌ها، خدمات آموزش داخلی ارائه دهید. شاید هم بتوانید به افرادی كه قصد دارند پخت ماكارونی اصیل و خوشمزه را یاد بگیرند، آموزش‌هایی ارائه دهید. راه‌اندازی چنین كسب و كاری، ساده‌تر و كم‌هزینه‌تر از تولید محصول فیزیكی و واقعی است و متمایز كردن آنچه ارائه می‌دهید از طریق فروش خدمات، آسان‌تر است.

فروش محصول اطلاعاتی: این روش، ساده‌ترین (و بنابراین كم‌استرس‌ترین) گزینه است. می‌توانید كتاب الكترونیكی ساده‌ای بنویسید و در آن، روش پخت و مواد تشكیل‌دهنده‌ی مایع ماكارونی خود را توضیح دهید یا یك سایت عضویت آشپزی كامل راه‌اندازی و در آن از ویدئوها و انجمن‌های گفت‌وگوی اعضا استفاده كنید و با افزایش تعداد اعضای سایت، مطالب آموزشی موجود در آن را گسترش دهید.

 

منبع : چطور