smsbaz smsbazi دوشنبه 23 مرداد 1396 10:43 ب.ظ نظرات ()

سالها پیش، وقتی شروع به مطالعه درمورد بازاریابی آنلاین كردم متوجه شدم كه بیشترین چیزی كه كاربران ایرانی به آن نیاز دارند مطالب و راهنماهای عملی است. چیزی كه بتواند آنها را دقیقا با روش كار و برنامه ریزی برای بازاریابی تجارتشان آشنا كند. كاربران همه میدانند كه بازاریابی محتوا چیست، اما خیلی ها دقیقا نمیدانند كه چگونه باید بصورت اصولی برای بازاریابی محتوا برنامه ریزی كرد.

هركس مطالب وبلاگ من را دنبال كرده باشد، میداند كه اولویت من به اشتراك گذاری كار و نقطه نظراتم با مخاطبانم است. چیزی پنهان بین من و مخاطبم وجود ندارد. برعكس اعتقاد دارم به اشتراك گذاری اطلاعات كامل نه تنها باعث كمتر شدن سود و درآمد من نمیشود، بلكه ارتباط من با مخاطبم را بهتر میكند و فرصتهایی برای 2 طرف بوجود میآورد.

پلن و استراتژی محتوا كه امروز با شما به اشتراك خواهم گذاشت در واقع در منابع انگلیسی موجود است، اما مشابه آن را من در وب فارسی ندیده‌ام. از آنجایی كه بك لینك فله‌ای و سئو دیگر كارآیی گذشته را ندارند، كاربران نیاز دارند تا با استراتژی‌های عملی بازاریابی اینترنتی آشنا شوند. جای خالی مطالب عملی واقعا احساس میشود.

این راهنما دارای 2 قسمت است. یك قسمت فریمورك آماده استراتژی بازاریابی محتوا كه در آخر مقاله میتوانید آن را دانلود كنید و یك قسمت هم ۀآموزش و نحوه استفاده از این فریمورك.

پس اجازه دهید كه شروع كنیم…

اگر یك استارت آپ هستید، تجارت آنلاین دارید و یا حتی یك وبلاگ نویس هستید حتما با بازاریابی محتوا آشنا هستید. امروز دیگر ضرورت استفاده از محتوا برای جذب مشتریان بالقوه و ساخت برند برای همه آشكار هست. بارها این مساله را دیده‌ایم كه كسانیكه حتی محتوای ارجینال هم تولید میكنند به هدف خود نمیرسند، محتوای آنها در موتورهای جستجو رتبه نمیگیرد و در شبكه های اجتماعی كسی آن را نمیبیند. در واقع شعله ور نمیشود و حركت نمیكند! كسی آن را شیر نمیكند و كسی درمورد آن گفتگویی نمیكند.

اینكه چرا این اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات حتی محتوای ارجینال هم نتیجه مورد نظر را نمیگیرد طبعا به فاكتورهای زیادی بستگی دارد. اما اگر بخواهم مهمترین آنها را بگویم، نداشتن یك استراتژی برای بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتواست. حالا معنی این كلمات قلمبه سلمبه “استراتژی” و اینجور چیزها چی هست؟ در ادامه به ساده ترین روش ممكن برای شما توضیح خواهم داد.

ببینید، بازاریابی محتوا و بازاریابی اینترنتی هم مثل تجارت است. همانطور كه برای داشتن یك كسب و كار موفق ما نیاز به یك هدف گذاری و برنامه مدون داریم كه هم وظایف، كارها و زمان بندی ها مشخص باشند و هم آخر هر ماه روند پیشرفت و پسرفت و نقاط قوت و ضعف كسب و كارمان را بررسی كنیم و برای حل مشكلات اقدام كنیم، برای بازاریابی اینترنتی خودمان هم به برنامه نیاز داریم. در واقع داشتن یك برنامه و استراتژی محتوای مكتوب به ما برای پاسخ دادن به این سوالات كمك خواهد كرد:

  1. برای چه كسی میخواهیم بنویسیم؟ مخاطب ما كیست؟ نیاز و مشكلات آنها چیست و چگونه میتوانیم به آنها كمك كنیم؟
  2. به چه هدفی میخواهیم برسیم؟ اهداف تجاری ما چیست؟ فروش بیشتر؟ ساخت برند و…
  3. منابع و بودجه ما چقدر است؟ چه منابعی در اختیار داریم؟ چند نویسنده داریم؟
  4. بازاریابی محتوا چگونه میتواند برای رسیدن به هدف تجاری به ما كمك كند؟
  5. رقبای ما چه كسانی هستند؟
  6. تفاوت ما با بقیه رقبا چیست؟ در چه كاری مهارت بیشتری داریم و منحصر به فرد هستیم؟
  7. نقاط ضعف و قوًت ما كجاست؟ باید به كدام سمت و سو حركت كنیم؟

در حقیقت ما با داشتن یك برنامه، روند پیشرفت كارها را بررسی میكنیم و برای آینده دوباره برنامه ریزی میكنیم. در طول زمان كسب و كارمان را بهتر و بهینه تر میكنیم. كارهایی كه بیشترین بازده و جواب را میدهند شناسایی میكنیم و كارهای بدون بازده را از برنامه خود حذف میكنیم.

بازاریابی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا استراتژی تولید و انتشار محتوا است، محتوایی كه باعث افزایش اعتبار و میزان اعتماد مشتریان به شما میشود. راهی است برای ارتباط موثر و دوطرفه با مخاطب و ساخت گروهی وفادار از مخاطبان، مخاطبانی كه اسم و برند شما را به گوش همه میرسانند.

تفاوت بین “بازاریابی محتوا” و “استراتژی بازاریابی محتوا” از اسمش مشخص است. بازاریابی محتوا به خود عمل تولید محتوا به منظور بازاریابی و جذب مشتری گفته میشود. امٌا استراتژی بازاریابی محتوا، پلن و برنامه مكتوب برای تولید محتوای هدفمند و همچنین تحلیل بازدهی و بهینه سازی روند بازاریابی محتواست.

مساله را ساده ببینید. شما تقریبا در زندگی برای اینكه بتوانید هر كاری را با بهترین بازدهی انجام دهید نیاز دارید برای آن كار برنامه‌‎ریزی كنید. این موضوع خواه تجارت شما باشد، خواه شخصیت شخصی شما باشد، روابط احساسی شما باشد یا وزن كم كردن و داشتن بدنی سالم و غیره…

با هدف گذاری و برنامه‌ریزی برای مدیریت زمان، میتوانید به نتایج دلخواه خود برسید. دقیقا تجارت و بازاریابی هم به همین صورت عمل میكند. شما اهداف و برنامه های خود را مكتوب میكنید و نتایجِ به دست آمده را هربار بررسی و تحلیل میكنید. اینقدر اینكار را تكرار میكنید تا به هدف خود برسید.

 

پلن استراتژی بازاریابی محتوا و روش استفاده

فریم ورك استراتژی محتوا كه برای شما تهیه كرده‌ام یك مدل كامل است. در برخی شرایط شاید شما نیاز به استفاده و پر كردنِ تك تك فیلدهای آن را نداشته باشید. در ادامه‌ مهم‌ترین قسمتهایِ پلن را همراه با آموزش برای شما خواهم گفت.

پلن را میتوانید توسط نرم افزار Microsoft Excel ویا docs.google.com اجرا كنید. وقتی پلن را اجرا كنید، اولین صفحه‌ای كه باز خواهد شد، صفحه‌ی برنامه استراتژیك است.

صفحه اول – برنامه استراتژیك

این صفحه، صفحه اصلی پلن استراتژی محتواست. كه شامل هدف گذاری، چگونگی استفاده از محتوا برای بازاریابی اینترنتی، تحلیل رقبا و غیره… میباشد.

برنامه استراتژیك بازاریابی محتوا

از اهداف تجاری شروع كنیم. كمی صفحه را پایین بكشید تا اهداف تجاری را ببینید.

اهداف تجاری بازاریابی محتوا

مرحله اول – اهداف تجاری:

در برنامه‌ریزی، اولین و مهمترین چیز هدف گذاریست. باید تصمیم بگیرید چه چیزی میخواهید به دست بیاورید، قبل از اینكه تصمیم بگیرید چگونه میخواهید آن را به دست بیاورید. پس در استراتژی بازاریابی محتوا ما با اهداف تجاری شروع خواهیم كرد. من بصورت گام به گام برای شما توضیح خواهم داد تا راحت تر مطلب را درك كنید. در حالیكه برخی از اهداف ممكن است واضح و روشن باشند، برخی دیگر را شاید لازم باشد فعلا هدس بزنید. در بازاریابی، گاهی لازم است هدسیات و ایده های خود را تست كنید تا ببینید كدامیك بازدهی بهتری خواهند داشت.

توصیه میكنم هدف گذاری و برنامه ریزی خود را انجام دهید و حدود 3 تا 6 ماه آن را تست كنید. سپس نتایج خود را بررسی و بهینه سازی كنید. به این ترتیب زمان لازم برای بررسی و تست كردن ایده های خود را خواهید داشت.

تصمیم بگیرید چگونه میخواهید از بازاریابی محتوا برای رشد تجارت خود استفاده كنید.

اهداف تجاری > اهداف كسب و كار:

یك هدف كلی برای استراتژی محتوای خود در نظر بگیرید و آن را در قسمت “اهداف كسب و كار”بنویسید؛ احتمالا هدف شما یكی از اهداف زیر خواهد بود، پس یكی یا چندتا از آنها را انتخاب كنید:

  • جذب لید و مشتریان بالقوه برای ایجاد ارتباط‌های بعدی و تبدیل آنها به مشتری.
  • فروش محصولات. كمك به تیم فروش برای فروش سریعتر محصولات.
  • بازاریابی. ایجاد علاقه به محصولات یا خدمات.
  • توسعه ویا تغییر افكار عمومی درباره برند یا محصولات شما.
  • ساخت گروه طرفداران برای تعامل با برند شما در شبكه‌ها و مكانهای اجتماعی
  • خدمات پس از فروش. كمك بو رفع مشكل مشتریان برای استفاده كامل از محصولات شما
  • رهبری افكار. توسعه نام، اعتبار و تاثیر گذاری بر صنعت كاری.

اهداف خود را بصورت واضح و دقیق بنویسید

  1. در قسمت اهداف كسب و كار هدف اصلی خود را انتخاب كنید و چندین هدف زیرمجموعه نیز بنویسید.
  2. در فیلد تاثیر بر كسب و كار، مشخص كنید كه چرا میخواهید به آن هدف برسید. جواب شما راهی مشخص برای رشد تجارتتان را مشخص میكند و اینكه چرا و با چه انگیزه‌ای میخواهید این كار را انجام دهیدو چه تاثیری بر تجارت شما خواهد داشت.
  3. در فیلد معیارها، هر راهی كه بتوانید با آن وضعیت فعلی تجارت، میزان فروش محصولات، میزان بازدید از وبسایت شما و هر آماری كه وضعیت فعلی شما را مشخص كند را بنویسید. ممكن است برای اینكار از یك نرم افزار تحلیلگر مثل گوگل كمك بگیرید یا نرم افزار ارتباط با مشتری یا هر چیز دیگری.
  4. در ادامه و فیلدهای بعدی شما نتایج بدست آمده را هر 3 ماه یكبار با نتیجه فعلی بررسی خواهید كرد و خواهید فهمید تلاش ها و استراتژی بازاریابی محتوای شما چگونه و چه تاثیری بر تجارتتان گذاشته.

مرحله دوم – استراتژی محتوا و مخاطبان هدف شما

قسمت استراتژی محتوا

كمی بالاتر از قسمت اهداف تجاری، قسمت استراتژی محتوا وجود دارد. تصمیم بگیرید كه چگونه میخواهید از بازاریابی محتوا برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده كنید. چند شكل گرافیكی برای شما تهیه كرده‌ام كه روش های اصلی را پوشش میدهند، اگر شما روش متفاوتی برای سایت خود دارید، آن را بنویسید.

قسمت ترافیك مستقیم: جذب ترافیك از شبكه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به وبلاگ – سپس از وبلاگ به صفحات فرود (توسط Call To Actionها).

ترافیك مستقیم

قسمت پیام‌های یكپارچه: جذب ترافیك از طریق شبكه‌های اجتماعی و وبلاگ برای عضویت در وبسایت شما.

عضویت

قسمت تمركز بر فروش: جذب ترافیك از طریق شبكه‌های اجتماعی و وبلاگ، ویدئو و پادكست ها به صفحات فروش محصولات.

 تمركز بر فروش

قسمت پیام اصلی

در سمت راستِ استراتژی محتوا قسمت پیام اصلی وجود دارد. در این قسمت مخاطب هدف خود را انتخاب میكنید و دقیقا مشخص خواهید كرد كه محتوا، خدمات یا محصولات شما چگونه به مشتریان كمك میكند و مشكلاتشان را برطرف میسازد.

قسمت مخاطبها: در خصوص نحوه پژوهش و انتخاب مخاطبان هدف مقالات بسیاری نوشته شده. بصورت خلاصه بگویم كه هرچه مخاطبان و مشتریان خود را دقیق تر و بهتر بررسی كنید، بهتر نتیجه خواهید گرفت. در این فیلد مخاطبان هدف خود را بنویسید.

مخاطبها

مثال برای پر كردن فیلد مخاطب هدف

شرح ماموریت: محتوا و محصولات شما چه ارزشی به زندگی مخاطبانتان اضافه خواهد كرد؟ مخاطب با خواندن محتوا و استفاده از محصول شما چه تغییری در زندگی‌اش ایجاد خواهد شد؟ در این قسمت بنویسید. (هر چه این قسمت ها را دقیق تر و صادقانه تر پر كنید، برند بهتری خواهید ساخت)

شرح ماموریت

مثال پر كردن فیلد شرح ماموریت

پیام یا سوال اصلی: مشتری با خواندن محتوا و استفاده از محصول شما چه سودی خواهد كرد؟ بنویسید. همچنین چندین پیام ثانویه نیز برای خود در نظر بگیرید.

پیام اصلی

مثال – پیام اصلی

مرحله سوم – تحلیل رقبا

در این قسمت شما اسامی رقبای اصلی خود را خواهید نوشت و یكبار دیگر كار آنها را تحلیل خواهید كرد. وبسایتشان چیست؟ چه میكنند؟ روی چه موضوعاتی كار میكنند؟ چه مینویسند؟ هر چند مدت یكبار؟  فاصله ما با آنها چقدر است؟ وغیره…

مرحله چهارم – عامل تفاوت

در بازارهای پر جمعیت و رقابتی، كسب و كارهای كوچك، برای اینكه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و اسمی برای خود دست و پا كنند، باید متفاوت باشند و بصورت ویژه روی تفاوت خود تمركز كنند. این یكی از مهمترین ویژگیهایی است كه یك كسب و كار نوپا باید برای ساخت برند در یك بازار رقابتی از آن استفاده كند.

منظور از عامل تفاوت چیز خیلی خاص یا پیچیده‌ای هم نیست. بعنوان مثال فرض كنید در حوزه كاری شما 3 شركت بسیار بزرگ با خدمات گسترده وجود دارد. اما شما پی میبرید كه هیچكدام از آنها روی ارائه فقط یك سرویس خاص تمركز ندارد و به دلیل بزرگی شركتشان وقت كافی با مشتریان نمیگذارند.

شما میتوانید فقط روی یك خدمات ویژه بصورت حرفه‌ای و كامل تمركز كنید و عامل تفاوت خود را گذراندن وقت بیشتر با مشتری و آموزش و ارتباط بهتر با آنها قرار دهید.

عامل تفاوت

مثال – عامل تفاوت

مرحله پنجم – كانال بازاریابی

بالای صفحه، قسمت كانال های بازاریابی قرار دارد. در این قسمت مشخص خواهید كرد كه چه نوع محتوایی را توسط چه كانالی میخواهید منتشر كنید. مقالات را از طریق وبلاگ تان. ویدئوهایتان را از طریق سایت یوتیوب. محتوای روزانه یا مخصوص شبكه‌های اجتماعی را از طریف فیسبوك یا گوگل+ و غیره…

برای هر قسمت، توضیحات كامل و هدف مشخص كنید. میخواهید مردم از شبكه‌های اجتماعی به وبلاگ شما بیایند؟ یا در یوتیوب آمار بازدید ویدئوهای شما بالا برود؟ در فیسبوك لایك بیشتری داشته باشید و غیره… همه را بنویسید.

كانال بازاریابی

مثال – كانال بازاریابی

با پر كردن این قسمت ها، شما صفحه اول پلن استراتژی بازاریابی محتوای خود را پر كرده‌اید.

صفحه دوم – ایده‌ها (جمع آوری و نوشتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا بصورت مستمر)

اگر وبلاگ نویس هستید یا حتی سعی بر نوشتن كرده باشید احتمالا مهمترین مساله برای شما این است كه چه بنویسید؟ مقاله‌ی بعدی شما در چه مورد باشد؟

خوب، باید بدانیم كه كار یك نویسنده تنها نوشتن نیست. نویسنده باید در طول روز ایده پردازی كند و بصورت مرتب ایده‌های خود را در دفترچه یادداشت خود بنویسد. تا در صورت لزوم از این ایده ها برای مقالات خود استفاده كند. در مقاله فواید وبلاگ نویسی در خصوص این موضوع بیشتر توضیح داده ام.

در پلن استراتژی محتوا، قسمت ایده‌ها را به همین موضوع اختصاص داده‌ام. ایده‌های اصلی خود را در این قسمت درج كنید. مهم نیست كه حتما تمام جزئیات را وارد كنید؛ در طول زمان آنها را ویرایش و اضافه خواهید كرد.

ایده

عكس صفحه‌ی ایده ها

نكته: برای اینكه بتوانید ایده‌های بهتری برای مقالات خود داشته باشید، 2 روش را توصیه میكنم كه به شخصه از آنها استفاده میكنم و ثابت شده هستند. یكی اینكه به دنیای اطراف خود توجه كنید و بخوانید. آگهی ها، روزنامه ها، صحبتهای دیگران را بخوانید؛ اگر به دنیای اطراف خود توجه كنید ایده‌های زیادی به دست خواهید آورد. لازم نیست این ایده ها حتما به كار شما مرتبط باشند، گاهی اوقات ایده های نامرتبط را میتوانید به خوبی به كارتان ارتباط دهید.

راه دیگر مطالعه و بالا بردن دانش است. هرچه بیشتر مطالعه كنید و آگاهی خود را بالاتر ببرید، فكر شما بازتر خواهد شد و ایده های بیشتری برای نوشتن خواهید گرفت.

صفحه سوم – برنامه سرمقاله

برنامه سرمقاله، قسمتی است كه شما و تیم نویسندگان، باهم برنامه تولید محتوای خود را بررسی میكنید و تصمیم میگیرید. با نگاه به عكس متوجه خواهید شد چگونه باید از این قسمت استفاده كنید. زمانیكه استراتژی و اهداف خود را كامل كردید، نوبت به تصمیم گیری در خصوص این است كه چه محتوایی نیاز است چاپ شود، در چه تاریخی و به چه هدفی باید چاپ شود.

سرمقاله

صفحه برنامه سرمقاله

اگر یك شركت و یك تیم تولید محتوا دارید، سردبیر بخش تولید محتوا به همراه نویسندگان میتوانند این قسمت را تنظیم كنند. و یا حتی خود شما به تنهایی میتوانید این كار را انجام دهید.  هدف این است كه از میان كلمات كلیدی انتخابی خود، ایده های خود و بررسی روند بازاریابی خود محتوای مورد نیاز را انتخاب كنید و اهداف و محتوای مورد نیاز برای برنامه هفتگی و ماهیانه بازاریابی محتوای خود را مشخص نمائید.

صفحه چهارم – برنامه زمانی بازاریابی

بعد از اینكه اهداف و برنامه‌های خود را بصورت كامل مشخص كردید، نوبت این است كه بصورت دقیق مشخص كنید كه چه محتوایی، در چه روزی و توسط چه كسی باید نوشته شود. برنامه زمانی بازاریابی دقیقا به همین منظور تشكیل شده. در این قسمت میتوانید برنامه یك ماه محتوای خود را تنظیم كنید و تیم تولید محتوای خود را از این برنامه مطلع نمائید.

میتوانید برای هر نویسنده، یك رنگ خاص مشخص كنید و فیلدها را بصورت رنگ بندی قرار دهید، تا هر كسی بداند چه محتوایی را باید تهیه كند.

 برنامه زمانی بازاریابی

صفحه برنامه زمانی بازاریابی

صفحه پنجم – تحلیل سوالات و مشكلات

هر نوع تجارتی داشته باشید، هدف اصلی شما باید رضایت مشتریان و رفع مشكلات آنها باشد. اینكار هم به شما برای ایجاد یك گروه مشتریان وفادار كمك میكند و هم باعث میشود نقاط ضعف خود را بهتر بشناسید و برای بهتر كردن آنها برنامه ریزی كنید.

در بازاریابی محتوا، علاوه بر این 2 فایده، سوالات و مشكلات مشتریان به شما برای گرفتن ایده های جدید برای تولید محتوا نیز كمك میكند. كار با این صفحه بسیار راحت و واضح است و نیاز به توضیحات اضافه ندارد، كافیست نگاهی به آن بیندازید تا همه چیز را متوجه شوید.

حالا دیگر نوبت شماست. نوبت این است كه دست به كار شوید و از همین الان استراتژی بازاریابی محتوای خود را تهییه كنید و شروع به تولید محتوا و جذب مشتری كنید. به امید خدا و موفقیت شما در تجارتتان.


 

دانلود فریمورك استراتژی بازاریابی محتوا

بعد از دانلود فریمورك آماده و رایگان استراتژی بازاریابی محتوا، لطفا این مقاله را در شبكه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراك بگذارید و از ما نیز حمایت كنید.

متشكریم! شما میتوانید فریمورك بازاریابی محتوا را از این صفحه دانلود كنید.

 

سالها پیش، وقتی شروع به مطالعه درمورد بازاریابی آنلاین كردم متوجه شدم كه بیشترین چیزی كه كاربران ایرانی به آن نیاز دارند مطالب و راهنماهای عملی است. چیزی كه بتواند آنها را دقیقا با روش كار و برنامه ریزی برای بازاریابی تجارتشان آشنا كند. كاربران همه میدانند كه بازاریابی محتوا چیست، اما خیلی ها دقیقا نمیدانند كه چگونه باید بصورت اصولی برای بازاریابی محتوا برنامه ریزی كرد.

هركس مطالب وبلاگ من را دنبال كرده باشد، میداند كه اولویت من به اشتراك گذاری كار و نقطه نظراتم با مخاطبانم است. چیزی پنهان بین من و مخاطبم وجود ندارد. برعكس اعتقاد دارم به اشتراك گذاری اطلاعات كامل نه تنها باعث كمتر شدن سود و درآمد من نمیشود، بلكه ارتباط من با مخاطبم را بهتر میكند و فرصتهایی برای 2 طرف بوجود میآورد.

پلن و استراتژی محتوا كه امروز با شما به اشتراك خواهم گذاشت در واقع در منابع انگلیسی موجود است، اما مشابه آن را من در وب فارسی ندیده‌ام. از آنجایی كه بك لینك فله‌ای و سئو دیگر كارآیی گذشته را ندارند، كاربران نیاز دارند تا با استراتژی‌های عملی بازاریابی اینترنتی آشنا شوند. جای خالی مطالب عملی واقعا احساس میشود.

این راهنما دارای 2 قسمت است. یك قسمت فریمورك آماده استراتژی بازاریابی محتوا كه در آخر مقاله میتوانید آن را دانلود كنید و یك قسمت هم ۀآموزش و نحوه استفاده از این فریمورك.

پس اجازه دهید كه شروع كنیم…

اگر یك استارت آپ هستید، تجارت آنلاین دارید و یا حتی یك وبلاگ نویس هستید حتما با بازاریابی محتوا آشنا هستید. امروز دیگر ضرورت استفاده از محتوا برای جذب مشتریان بالقوه و ساخت برند برای همه آشكار هست. بارها این مساله را دیده‌ایم كه كسانیكه حتی محتوای ارجینال هم تولید میكنند به هدف خود نمیرسند، محتوای آنها در موتورهای جستجو رتبه نمیگیرد و در شبكه های اجتماعی كسی آن را نمیبیند. در واقع شعله ور نمیشود و حركت نمیكند! كسی آن را شیر نمیكند و كسی درمورد آن گفتگویی نمیكند.

اینكه چرا این اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات حتی محتوای ارجینال هم نتیجه مورد نظر را نمیگیرد طبعا به فاكتورهای زیادی بستگی دارد. اما اگر بخواهم مهمترین آنها را بگویم، نداشتن یك استراتژی برای بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتواست. حالا معنی این كلمات قلمبه سلمبه “استراتژی” و اینجور چیزها چی هست؟ در ادامه به ساده ترین روش ممكن برای شما توضیح خواهم داد.

ببینید، بازاریابی محتوا و بازاریابی اینترنتی هم مثل تجارت است. همانطور كه برای داشتن یك كسب و كار موفق ما نیاز به یك هدف گذاری و برنامه مدون داریم كه هم وظایف، كارها و زمان بندی ها مشخص باشند و هم آخر هر ماه روند پیشرفت و پسرفت و نقاط قوت و ضعف كسب و كارمان را بررسی كنیم و برای حل مشكلات اقدام كنیم، برای بازاریابی اینترنتی خودمان هم به برنامه نیاز داریم. در واقع داشتن یك برنامه و استراتژی محتوای مكتوب به ما برای پاسخ دادن به این سوالات كمك خواهد كرد:

  1. برای چه كسی میخواهیم بنویسیم؟ مخاطب ما كیست؟ نیاز و مشكلات آنها چیست و چگونه میتوانیم به آنها كمك كنیم؟
  2. به چه هدفی میخواهیم برسیم؟ اهداف تجاری ما چیست؟ فروش بیشتر؟ ساخت برند و…
  3. منابع و بودجه ما چقدر است؟ چه منابعی در اختیار داریم؟ چند نویسنده داریم؟
  4. بازاریابی محتوا چگونه میتواند برای رسیدن به هدف تجاری به ما كمك كند؟
  5. رقبای ما چه كسانی هستند؟
  6. تفاوت ما با بقیه رقبا چیست؟ در چه كاری مهارت بیشتری داریم و منحصر به فرد هستیم؟
  7. نقاط ضعف و قوًت ما كجاست؟ باید به كدام سمت و سو حركت كنیم؟

در حقیقت ما با داشتن یك برنامه، روند پیشرفت كارها را بررسی میكنیم و برای آینده دوباره برنامه ریزی میكنیم. در طول زمان كسب و كارمان را بهتر و بهینه تر میكنیم. كارهایی كه بیشترین بازده و جواب را میدهند شناسایی میكنیم و كارهای بدون بازده را از برنامه خود حذف میكنیم.

بازاریابی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا استراتژی تولید و انتشار محتوا است، محتوایی كه باعث افزایش اعتبار و میزان اعتماد مشتریان به شما میشود. راهی است برای ارتباط موثر و دوطرفه با مخاطب و ساخت گروهی وفادار از مخاطبان، مخاطبانی كه اسم و برند شما را به گوش همه میرسانند.

تفاوت بین “بازاریابی محتوا” و “استراتژی بازاریابی محتوا” از اسمش مشخص است. بازاریابی محتوا به خود عمل تولید محتوا به منظور بازاریابی و جذب مشتری گفته میشود. امٌا استراتژی بازاریابی محتوا، پلن و برنامه مكتوب برای تولید محتوای هدفمند و همچنین تحلیل بازدهی و بهینه سازی روند بازاریابی محتواست.

مساله را ساده ببینید. شما تقریبا در زندگی برای اینكه بتوانید هر كاری را با بهترین بازدهی انجام دهید نیاز دارید برای آن كار برنامه‌‎ریزی كنید. این موضوع خواه تجارت شما باشد، خواه شخصیت شخصی شما باشد، روابط احساسی شما باشد یا وزن كم كردن و داشتن بدنی سالم و غیره…

با هدف گذاری و برنامه‌ریزی برای مدیریت زمان، میتوانید به نتایج دلخواه خود برسید. دقیقا تجارت و بازاریابی هم به همین صورت عمل میكند. شما اهداف و برنامه های خود را مكتوب میكنید و نتایجِ به دست آمده را هربار بررسی و تحلیل میكنید. اینقدر اینكار را تكرار میكنید تا به هدف خود برسید.

 

پلن استراتژی بازاریابی محتوا و روش استفاده

فریم ورك استراتژی محتوا كه برای شما تهیه كرده‌ام یك مدل كامل است. در برخی شرایط شاید شما نیاز به استفاده و پر كردنِ تك تك فیلدهای آن را نداشته باشید. در ادامه‌ مهم‌ترین قسمتهایِ پلن را همراه با آموزش برای شما خواهم گفت.

پلن را میتوانید توسط نرم افزار Microsoft Excel ویا docs.google.com اجرا كنید. وقتی پلن را اجرا كنید، اولین صفحه‌ای كه باز خواهد شد، صفحه‌ی برنامه استراتژیك است.

صفحه اول – برنامه استراتژیك

این صفحه، صفحه اصلی پلن استراتژی محتواست. كه شامل هدف گذاری، چگونگی استفاده از محتوا برای بازاریابی اینترنتی، تحلیل رقبا و غیره… میباشد.

برنامه استراتژیك بازاریابی محتوا

از اهداف تجاری شروع كنیم. كمی صفحه را پایین بكشید تا اهداف تجاری را ببینید.

اهداف تجاری بازاریابی محتوا

مرحله اول – اهداف تجاری:

در برنامه‌ریزی، اولین و مهمترین چیز هدف گذاریست. باید تصمیم بگیرید چه چیزی میخواهید به دست بیاورید، قبل از اینكه تصمیم بگیرید چگونه میخواهید آن را به دست بیاورید. پس در استراتژی بازاریابی محتوا ما با اهداف تجاری شروع خواهیم كرد. من بصورت گام به گام برای شما توضیح خواهم داد تا راحت تر مطلب را درك كنید. در حالیكه برخی از اهداف ممكن است واضح و روشن باشند، برخی دیگر را شاید لازم باشد فعلا هدس بزنید. در بازاریابی، گاهی لازم است هدسیات و ایده های خود را تست كنید تا ببینید كدامیك بازدهی بهتری خواهند داشت.

توصیه میكنم هدف گذاری و برنامه ریزی خود را انجام دهید و حدود 3 تا 6 ماه آن را تست كنید. سپس نتایج خود را بررسی و بهینه سازی كنید. به این ترتیب زمان لازم برای بررسی و تست كردن ایده های خود را خواهید داشت.

تصمیم بگیرید چگونه میخواهید از بازاریابی محتوا برای رشد تجارت خود استفاده كنید.

اهداف تجاری > اهداف كسب و كار:

یك هدف كلی برای استراتژی محتوای خود در نظر بگیرید و آن را در قسمت “اهداف كسب و كار”بنویسید؛ احتمالا هدف شما یكی از اهداف زیر خواهد بود، پس یكی یا چندتا از آنها را انتخاب كنید:

  • جذب لید و مشتریان بالقوه برای ایجاد ارتباط‌های بعدی و تبدیل آنها به مشتری.
  • فروش محصولات. كمك به تیم فروش برای فروش سریعتر محصولات.
  • بازاریابی. ایجاد علاقه به محصولات یا خدمات.
  • توسعه ویا تغییر افكار عمومی درباره برند یا محصولات شما.
  • ساخت گروه طرفداران برای تعامل با برند شما در شبكه‌ها و مكانهای اجتماعی
  • خدمات پس از فروش. كمك بو رفع مشكل مشتریان برای استفاده كامل از محصولات شما
  • رهبری افكار. توسعه نام، اعتبار و تاثیر گذاری بر صنعت كاری.

اهداف خود را بصورت واضح و دقیق بنویسید

  1. در قسمت اهداف كسب و كار هدف اصلی خود را انتخاب كنید و چندین هدف زیرمجموعه نیز بنویسید.
  2. در فیلد تاثیر بر كسب و كار، مشخص كنید كه چرا میخواهید به آن هدف برسید. جواب شما راهی مشخص برای رشد تجارتتان را مشخص میكند و اینكه چرا و با چه انگیزه‌ای میخواهید این كار را انجام دهیدو چه تاثیری بر تجارت شما خواهد داشت.
  3. در فیلد معیارها، هر راهی كه بتوانید با آن وضعیت فعلی تجارت، میزان فروش محصولات، میزان بازدید از وبسایت شما و هر آماری كه وضعیت فعلی شما را مشخص كند را بنویسید. ممكن است برای اینكار از یك نرم افزار تحلیلگر مثل گوگل كمك بگیرید یا نرم افزار ارتباط با مشتری یا هر چیز دیگری.
  4. در ادامه و فیلدهای بعدی شما نتایج بدست آمده را هر 3 ماه یكبار با نتیجه فعلی بررسی خواهید كرد و خواهید فهمید تلاش ها و استراتژی بازاریابی محتوای شما چگونه و چه تاثیری بر تجارتتان گذاشته.

مرحله دوم – استراتژی محتوا و مخاطبان هدف شما

قسمت استراتژی محتوا

كمی بالاتر از قسمت اهداف تجاری، قسمت استراتژی محتوا وجود دارد. تصمیم بگیرید كه چگونه میخواهید از بازاریابی محتوا برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده كنید. چند شكل گرافیكی برای شما تهیه كرده‌ام كه روش های اصلی را پوشش میدهند، اگر شما روش متفاوتی برای سایت خود دارید، آن را بنویسید.

قسمت ترافیك مستقیم: جذب ترافیك از شبكه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به وبلاگ – سپس از وبلاگ به صفحات فرود (توسط Call To Actionها).

ترافیك مستقیم

قسمت پیام‌های یكپارچه: جذب ترافیك از طریق شبكه‌های اجتماعی و وبلاگ برای عضویت در وبسایت شما.

عضویت

قسمت تمركز بر فروش: جذب ترافیك از طریق شبكه‌های اجتماعی و وبلاگ، ویدئو و پادكست ها به صفحات فروش محصولات.

 تمركز بر فروش

قسمت پیام اصلی

در سمت راستِ استراتژی محتوا قسمت پیام اصلی وجود دارد. در این قسمت مخاطب هدف خود را انتخاب میكنید و دقیقا مشخص خواهید كرد كه محتوا، خدمات یا محصولات شما چگونه به مشتریان كمك میكند و مشكلاتشان را برطرف میسازد.

قسمت مخاطبها: در خصوص نحوه پژوهش و انتخاب مخاطبان هدف مقالات بسیاری نوشته شده. بصورت خلاصه بگویم كه هرچه مخاطبان و مشتریان خود را دقیق تر و بهتر بررسی كنید، بهتر نتیجه خواهید گرفت. در این فیلد مخاطبان هدف خود را بنویسید.

مخاطبها

مثال برای پر كردن فیلد مخاطب هدف

شرح ماموریت: محتوا و محصولات شما چه ارزشی به زندگی مخاطبانتان اضافه خواهد كرد؟ مخاطب با خواندن محتوا و استفاده از محصول شما چه تغییری در زندگی‌اش ایجاد خواهد شد؟ در این قسمت بنویسید. (هر چه این قسمت ها را دقیق تر و صادقانه تر پر كنید، برند بهتری خواهید ساخت)

شرح ماموریت

مثال پر كردن فیلد شرح ماموریت

پیام یا سوال اصلی: مشتری با خواندن محتوا و استفاده از محصول شما چه سودی خواهد كرد؟ بنویسید. همچنین چندین پیام ثانویه نیز برای خود در نظر بگیرید.

پیام اصلی

مثال – پیام اصلی

مرحله سوم – تحلیل رقبا

در این قسمت شما اسامی رقبای اصلی خود را خواهید نوشت و یكبار دیگر كار آنها را تحلیل خواهید كرد. وبسایتشان چیست؟ چه میكنند؟ روی چه موضوعاتی كار میكنند؟ چه مینویسند؟ هر چند مدت یكبار؟  فاصله ما با آنها چقدر است؟ وغیره…

مرحله چهارم – عامل تفاوت

در بازارهای پر جمعیت و رقابتی، كسب و كارهای كوچك، برای اینكه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و اسمی برای خود دست و پا كنند، باید متفاوت باشند و بصورت ویژه روی تفاوت خود تمركز كنند. این یكی از مهمترین ویژگیهایی است كه یك كسب و كار نوپا باید برای ساخت برند در یك بازار رقابتی از آن استفاده كند.

منظور از عامل تفاوت چیز خیلی خاص یا پیچیده‌ای هم نیست. بعنوان مثال فرض كنید در حوزه كاری شما 3 شركت بسیار بزرگ با خدمات گسترده وجود دارد. اما شما پی میبرید كه هیچكدام از آنها روی ارائه فقط یك سرویس خاص تمركز ندارد و به دلیل بزرگی شركتشان وقت كافی با مشتریان نمیگذارند.

شما میتوانید فقط روی یك خدمات ویژه بصورت حرفه‌ای و كامل تمركز كنید و عامل تفاوت خود را گذراندن وقت بیشتر با مشتری و آموزش و ارتباط بهتر با آنها قرار دهید.

عامل تفاوت

مثال – عامل تفاوت

مرحله پنجم – كانال بازاریابی

بالای صفحه، قسمت كانال های بازاریابی قرار دارد. در این قسمت مشخص خواهید كرد كه چه نوع محتوایی را توسط چه كانالی میخواهید منتشر كنید. مقالات را از طریق وبلاگ تان. ویدئوهایتان را از طریق سایت یوتیوب. محتوای روزانه یا مخصوص شبكه‌های اجتماعی را از طریف فیسبوك یا گوگل+ و غیره…

برای هر قسمت، توضیحات كامل و هدف مشخص كنید. میخواهید مردم از شبكه‌های اجتماعی به وبلاگ شما بیایند؟ یا در یوتیوب آمار بازدید ویدئوهای شما بالا برود؟ در فیسبوك لایك بیشتری داشته باشید و غیره… همه را بنویسید.

كانال بازاریابی

مثال – كانال بازاریابی

با پر كردن این قسمت ها، شما صفحه اول پلن استراتژی بازاریابی محتوای خود را پر كرده‌اید.

صفحه دوم – ایده‌ها (جمع آوری و نوشتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا بصورت مستمر)

اگر وبلاگ نویس هستید یا حتی سعی بر نوشتن كرده باشید احتمالا مهمترین مساله برای شما این است كه چه بنویسید؟ مقاله‌ی بعدی شما در چه مورد باشد؟

خوب، باید بدانیم كه كار یك نویسنده تنها نوشتن نیست. نویسنده باید در طول روز ایده پردازی كند و بصورت مرتب ایده‌های خود را در دفترچه یادداشت خود بنویسد. تا در صورت لزوم از این ایده ها برای مقالات خود استفاده كند. در مقاله فواید وبلاگ نویسی در خصوص این موضوع بیشتر توضیح داده ام.

در پلن استراتژی محتوا، قسمت ایده‌ها را به همین موضوع اختصاص داده‌ام. ایده‌های اصلی خود را در این قسمت درج كنید. مهم نیست كه حتما تمام جزئیات را وارد كنید؛ در طول زمان آنها را ویرایش و اضافه خواهید كرد.

ایده

عكس صفحه‌ی ایده ها

نكته: برای اینكه بتوانید ایده‌های بهتری برای مقالات خود داشته باشید، 2 روش را توصیه میكنم كه به شخصه از آنها استفاده میكنم و ثابت شده هستند. یكی اینكه به دنیای اطراف خود توجه كنید و بخوانید. آگهی ها، روزنامه ها، صحبتهای دیگران را بخوانید؛ اگر به دنیای اطراف خود توجه كنید ایده‌های زیادی به دست خواهید آورد. لازم نیست این ایده ها حتما به كار شما مرتبط باشند، گاهی اوقات ایده های نامرتبط را میتوانید به خوبی به كارتان ارتباط دهید.

راه دیگر مطالعه و بالا بردن دانش است. هرچه بیشتر مطالعه كنید و آگاهی خود را بالاتر ببرید، فكر شما بازتر خواهد شد و ایده های بیشتری برای نوشتن خواهید گرفت.

صفحه سوم – برنامه سرمقاله

برنامه سرمقاله، قسمتی است كه شما و تیم نویسندگان، باهم برنامه تولید محتوای خود را بررسی میكنید و تصمیم میگیرید. با نگاه به عكس متوجه خواهید شد چگونه باید از این قسمت استفاده كنید. زمانیكه استراتژی و اهداف خود را كامل كردید، نوبت به تصمیم گیری در خصوص این است كه چه محتوایی نیاز است چاپ شود، در چه تاریخی و به چه هدفی باید چاپ شود.

سرمقاله

صفحه برنامه سرمقاله

اگر یك شركت و یك تیم تولید محتوا دارید، سردبیر بخش تولید محتوا به همراه نویسندگان میتوانند این قسمت را تنظیم كنند. و یا حتی خود شما به تنهایی میتوانید این كار را انجام دهید.  هدف این است كه از میان كلمات كلیدی انتخابی خود، ایده های خود و بررسی روند بازاریابی خود محتوای مورد نیاز را انتخاب كنید و اهداف و محتوای مورد نیاز برای برنامه هفتگی و ماهیانه بازاریابی محتوای خود را مشخص نمائید.

صفحه چهارم – برنامه زمانی بازاریابی

بعد از اینكه اهداف و برنامه‌های خود را بصورت كامل مشخص كردید، نوبت این است كه بصورت دقیق مشخص كنید كه چه محتوایی، در چه روزی و توسط چه كسی باید نوشته شود. برنامه زمانی بازاریابی دقیقا به همین منظور تشكیل شده. در این قسمت میتوانید برنامه یك ماه محتوای خود را تنظیم كنید و تیم تولید محتوای خود را از این برنامه مطلع نمائید.

میتوانید برای هر نویسنده، یك رنگ خاص مشخص كنید و فیلدها را بصورت رنگ بندی قرار دهید، تا هر كسی بداند چه محتوایی را باید تهیه كند.

 برنامه زمانی بازاریابی

صفحه برنامه زمانی بازاریابی

صفحه پنجم – تحلیل سوالات و مشكلات

هر نوع تجارتی داشته باشید، هدف اصلی شما باید رضایت مشتریان و رفع مشكلات آنها باشد. اینكار هم به شما برای ایجاد یك گروه مشتریان وفادار كمك میكند و هم باعث میشود نقاط ضعف خود را بهتر بشناسید و برای بهتر كردن آنها برنامه ریزی كنید.

در بازاریابی محتوا، علاوه بر این 2 فایده، سوالات و مشكلات مشتریان به شما برای گرفتن ایده های جدید برای تولید محتوا نیز كمك میكند. كار با این صفحه بسیار راحت و واضح است و نیاز به توضیحات اضافه ندارد، كافیست نگاهی به آن بیندازید تا همه چیز را متوجه شوید.

حالا دیگر نوبت شماست. نوبت این است كه دست به كار شوید و از همین الان استراتژی بازاریابی محتوای خود را تهییه كنید و شروع به تولید محتوا و جذب مشتری كنید. به امید خدا و موفقیت شما در تجارتتان.


 

دانلود فریمورك استراتژی بازاریابی محتوا

بعد از دانلود فریمورك آماده و رایگان استراتژی بازاریابی محتوا، لطفا این مقاله را در شبكه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراك بگذارید و از ما نیز حمایت كنید.

متشكریم! شما میتوانید فریمورك بازاریابی محتوا را از این صفحه دانلود كنید.